معرفی واحد
آشنایی با واحد
اهداف و برنامه های واحد
شرح وظایف واحد
شاخص های واحد
سلامت دهان و دندان دانش آموزان
تماس با واحد

    شماره تماس واحد بهداشت دهان ودندان   02835223052
    ایمیل    thc.health.oral.dental@qums.ac.ir


معرفی واحد بهداشت دهان و دندان
 
کارشناس مسئول
دکتر یعقوب رحمنی
دکترای دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
 
 سوابق کاری

1.    دندانپزشك واحد سلامت دهان و دندان مراكز شهري و روستايي شهرستان بوئين زهرا
2.    دندانپزشك و مسئول مركز شهري شماره 3 (انتقال خون)
3.    دندانپزشك و مسئول مركز شهري شماره 1 (شيرخورشيدي)
4.    دندانپزشك و مسئول مركز تجميع دندانپزشكي مركز شهدا

 

همكاران شاغل در ستاد: خانم فاطمه رحماني (كه به عنوان كارشناس در اين واحد انجام وظيفه مي نمايند.)
همكاران محترم در واحدهاي سلامت دهان و دندان:
1.    مركز تجميع دندانپزشكي وليعصر: اين مركز داراي 5 يونيت فعال مي باشد. دندانپزشكان شاغل در اين مركز: 1.دكتر عليرضا محمدي 2.دكتر مسعود رحماني 3. دكتر نگار كاكاوند 4.دكتر غزاله تكيه 5.دكتر مريم شكيبا
2.    مركز شهدا: دكتر احمد طاهرخاني
3.    مركز ضياءآباد: 1.دكتر افشين باباخاني 2.دكتر پوريا ايران پرور
4.    مركز خرمدشت: دكتر مريم همامي
5.    مركز نرجه: دكتر ارغوان رحماني
6.    مركز اسفرورين: دكتر شادي احمدي
7.    مركز اك: دكتر نگار پروانه دهكردي
8.    مركز يحيي آباد: دكتر نگار كاكاوند

 


آشنایی با واحد

واحد بهداشت دهان و دندان یکی از واحدهای مجموعه مرکز بهداشت شهرستان تاکستان میباشد.که اهداف سازمانی  این واحد حفظ و ارتقاء سطح سلامت دهان و دندان جامعه می باشد که با  برنامه ریزی فعالیتهای بهداشتی و نظارتی بر عملکردواحد های بهداشت دهان و دندان مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی صورت می پذیرد .لازم به توضیح است که این فعالیتها در 58 خانه بهداشت و 14 مرکز بهداشتی درمانی روستائی و 10 پایگاه بهداشتی و6 مرکز بهداشتی درمانی  شهری ارائه میگردد.


اهداف واحد بهداشت دهان و دندان

هدف کلی :
تامین ، حفظ ، تداوم و ارتقاء کمی وکیفی سطح سلامت دهان و دندان جامعه
 
اهداف کلان بهداشت دهان ودندان :
1.       کاهش پوسیدگی دندان در کودکان ونوجوانان .
2.       کاهش دندانهای درمان نشده در کودکان ونوجوانان .
3.       کاهش بیماریهای پریودنتال .
4.       افزایش کشف سرطانهای دهانی و حلقی در مراحل اولیه .
5.       افزایش توانمندی پرسنل در امر برنامه ریزی و پژوهش های کاربردی سلامت دهان ودندان
 
اهداف اختصاصی :
1- افزایش KAP ( آگاهی ، باور و عملکرد ) کودکان 12 – 6 ساله تحت پوشش نسبت به بهداشت دهان ودندان از 25%به 50%  
2- افزایش مراقبت اثر بخش دهان و دندان کودکان 12 - 6 ساله تحت پوشش در مدارس از50% به 80%
3- افزایش دسترسی به فیشور سیلانت تراپی در کودکان  12- 6  ساله تحت پوشش از80% به 90%
4- افزایش و بهسازی تجهیزات بهداشت دهان ودندان مراکز بهداشتی ، درمانی استان به میزان 10% از کل تجهیزات
 
گروه هدف :                                           
1.       کودکان 6 تا 12 سال                               
2.       مادران باردار

 


 وظایف واحد

1-       تنظیم برنامه تفصیلی واحد
2-      برآورد نیروهای دندانپزشک مورد نیاز
3-      پیشبینی وتهیه ی تجهیزات و مواد دندانپزشکی
4-      نظارت بر اجرای برنامه تفصیلی
5-      جمع آوری آمار 1-103 و 2-103
6-      بررسی و آنالیز آمارهای دریافتی
7-      گزارش و ارسال آمار عملکرد به معاونت بهداشتی دانشگاه
8-      برگزاری جلسات هماهنگی بین بخشی
9-      برنامه ریزی و نظارت ، کلاسهای آموزشی برای گروه های هدف
10-   برنامه ریزی و برگزاری کلاس های بازآموزی بهورزان
11-   آموزش بهداشت دهان و دندان برای همکاران ستادی و محیطی


شاخص های واحد
    
شاخص های بهداشت دهان و دندان :
1. DMFT ( دندانهای پوسیده ، کشیده شده بعلت پوسیدگی و پرشده )   12ساله ها 1.86       
2.متوسط بار مراقبت بهداشت دهان و دندان هرکدام از گروهای هدف برابر است با
جمعیت همان گروه هدف]   /   100 *( تعداد بار مراقبت از هریک از گروههای هدف)[
3.نسبت موارد ارجاع شده از هر گروه هدف برابر است با
تعداد مراقبت شده همان گروه هدف  /    100 *( تعداد موارد ارجاع شده هریک از گروههای هدف )
4.متوسط خدمات انجام شده برای هر یک از گروهای هدف در مراکز بهداشتی درمانی برابراست  جمعیت همان گروه هدف/   ] 100  * ( تعدادخدمات انجام شده برای هر یک از گروههای هدف برحسب نوع خدمت[(
نکته : شاخص های برنامه از فرم های آماری 1 -103 قابل استخراج است .
فرم های آماری : 1 – 103 و 2 - 103
 فرم 1 – 103 که از سوی بهورزان در خانه های بهداشت تکمیل و بصورت فصلی به مرکز بهداشتی درمانی و از مرکز توسط کاردان مربوطه جمع بندی و به مرکز بهداشت شهرستان و در شهرستان پس از جمع بندی هر سه ماه یک بار به استان ارسال میشود حاوی محل تکمیل فرم ، نام تکمیل کننده فرم خانه و مرکز بهداشتی درمانی و جمعیت تحت پوشش و تاریخ و ماه ارسال آمار و مراقبت ها به تفکیک گروه هدف و همچنین ارجاع بر اساس گروه هدف می باشد .
 این فرم ها پس از دریافت از شهرستانها جمع بندی ، تحلیل ، پس خوراند در صورت نیاز و اشکال و سپس به اداره سلامت دهان ودندان ارسال میگردد .
فرم 2 – 103 در مراکز بهداشتی درمانی توسط دندانپزشک یا بهداشتکار دهان ودندان ارائه دهنده خدمات سطح دوم تکمیل و هر ماه به مرکز بهداشت شهرستان ارسال و در شهرستان پس از جمع بندی و تحلیل هر سه ماه به استان ارسال میگردد که حاوی وضعیت روستائی و شهری و استان و شهرستان نام دانشگاه و زمان ارسال آمار و جمعیت تحت پوشش ، خدمات معاینه ، کشیدن ،ترمیم ، جرم گیری ،رادیوگرافی ،پالپوتومی ، فیشور سیلانت و فلوراید تراپی ، تعداد خانه های بهداشت تحت پوشش ، تعداد دفعات مراجعه به خانه بهداشت تحت پوشش ،تعداد دفعات نظارت کارشناس شهرستان و استان از مرکز بهداشتی درمانی تعداد روز کارکرد ،نام تکمیل کننده و مسئول واحد می باشد . این فرم ها پس از دریافت از شهرستانها جمع بندی ، تحلیل ، پس خوراند به اداره سلامت دهان ودندان ارسال میگردد .


سلامت دهان و دندان دانش آموزان
    
برنامه ملی سلامت دهان ودندان دانش آموزان دوره ابتدائی
بیان مسئله و ابعاد آن :
بر اساس نتایج حاصل از طرح سیمای بهداشت دهان ودندان در سال 1382 شاخص DMFT کودکان 6 – 9 – 12 ساله به ترتیب 2 /0 - 94 /0 – و 86 /1 می باشد و مقدار پوسیدگی از 6 سالگی به 9 سالگی 5 برابر و از 9 سالگی به 12 سالگی 2 برابر میشود که تنها 10 در صد از کل پوسیدگیها ترمیم شده و امکان انجام آن در روستاها نیز کمتر از شهرها فراهم است . با توجه به این مسئله که 5 /39 % از جمعیت ما افراد زیر 15 سال هستند و 45 /14 % از این جمعیت در مقطع ابتدائی می باشند و با پذیرفتن این مشکل که نداشتن دانش کافی در زمینه بهداشت دهان ودندان و عدم رعایت به موقع بهداشت دهان ودندان و پیشگیری بیماریهای دهان ودندان باعث از دست دادن دندانها در سنین پائین شده و عواقب به مراتب دشوار تر و پر هزینه تری را در بر خواهد داشت ، چنانچه اقدامات پیشگیری ، گسترش خدمات بهداشت دهان ودندان و آموزش در این زمینه صورت نپذیرد دولت و جامعه ناگزیر از قبول هزینه های بسیار گزاف تامین مواد ، تجهیزات و نیروی انسانی گران قیمت در درمانهای دندانپزشکی خواهند شد ، مضافا اینکه هرگونه درمان دندانپزشکی علاوه بر هزینه مستقیم هزینه های غیر مستقیم وقت ، انرژی ،روانی و آسیب دیدگی نسوج سالم دندان را بردوش دولت و جامعه قرار می دهد . همچنین بسیاری از عادات غلط دهانی و غذائی نامناسب در کودک شکل می گیرد . بنابر این در سنی که کودکان در مقطع ابتدائی هستند بهتر میتوان با آموزش مناسب عادات بهداشتی را در فرد ایجاد کرد که در این صورت اثرات طویل المدت خواهد داشت . کودکان در این سن مشارکت پذیری بیشتر داشته و آموزش پذیر ترند علاوه بر این در انتقال آموزشها به خانواده و جامعه نقش موثر تری را ایفا می نمایند .
به همین دلیل طرح مشترک سلامت دهان ودندان دانش آموزان مقطع ابتدائی از با همکاری وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش که درحال حاضربه برنامه تبدیل گردیده است درسه بخش آموزش،پیشگیری وارائه خدمات دهان ودندان به دانش آموزان مقطع ابتدائی اجراء میگردد


6.1.8.0
گروه دورانV6.1.8.0