• الساعة : 00:00
  • التأریخ : 24/11/2021
  • رمز الخبر : 6824
آنتی بیوتیك را فقط با تشخیص بیماری توسط پزشك، باید مصرف كرد

دکتر سارا خیری بخشایش، مسؤول واحد نظارت بر امور دارویی شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز درباره مقاومت دارویی، گفت: تجویز آنتی بیوتیک، باید فقط پس از تشخیص بیماری توسط پزشک انجام شود. وی افزود که پزشک این کار را به طور کاملاً اختصاصی و طبق دوز مناسب برای بیمار انجام می دهد.

وی با بیان اینکه مصرف نامناسب و غیرمنطقی دارو از عمده ترین عوامل ایجادکننده مقاومت میکروبی است، مصادیق آن را شامل مواردی، مانند: تجویز نکردن دوز کافی برای درمان یا مصرف نکردن داروی تجویز شده تا پایان؛ استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک ها در زمانی که ضرورت ندارد - مانند سرماخوردگی های ویروسی-، مصرف خودسرانه این داروها بدون تجویز پزشک و مصرف بیش از حد داروهای ضد میکروبی بیان کرد.

بیماری، مشابه؛ دارو، متفاوت

دکتر خیری گفت: ممکن است نشانه های بیماری در دو فرد، یکسان باشد؛ اما نوع آنتی بیوتیک تجویزی برای آنان یکسان نباشد.

وی تاکید کرد: ممکن است قبل از مصرف کامل آنتی بیوتیک، علایم بیماری از بین برود، ولی این دلیلی بر پایان روند درمان با آنتی بیوتیک نیست؛ زیرا کامل نکردن درمان با آنتی بیوتیک، تنها باکتری های حساس را از بین می برد و تعدادی باکتری دیگر را در محل درگیر باقی می گذارد که منجر به رشد دوباره باکتری مقاوم و بروز عفونت ثانویه در همان محل می شود.

مسؤول واحد نظارت بر امور دارویی شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز اظهار کرد که سوء مصرف آنتی بیوتیک ها، باعث از بین رفتن باکتری های مفید در دستگاه گوارش می شود، که این امر، باعث ایجاد عفونت ها و سایر ناراحتی های گوارشی می شود؛ پس نباید آنتی بیوتیک، بر اساس خوددرمانی، بلکه بر اساس تجویز پزشک مصرف شود.

این پزشک با گفتن اینکه اصلاح رفتار غلط تجویز غیرمنطقی دارو و مصرف خودسرانه آن، نیازمند عزم همگانی و ملی است؛ بیان کرد: در صورت ابتلا به بیماری ویروسی، ضمن آن که نباید از پزشک تقاضای آنتی بیوتیک شود، لازم است که آنتی بیوتیک های باقی مانده از قبل را استفاده نشود، زیرا داروی تجویزی، بر همان عفونت به خصوص تاثیر دارد و فقط برای درمان آن تجویز شده است.

دکتر خیری گفت: باید دوره درمان را حتی در صورت بهبودی کامل ادامه داد و دارو را سر ساعت مصرف کرد. وی هشدار داد که هرگز نباید داروی خود را به دیگران پیشنهاد داد و در صورت فراموش کردن دوز مصرفی، یا اشتباه کردن در مصرف دارو، با پزشک یا داروساز مشورت کرد.

الدرجة :  0 |  المجموع :  0

اللصوق

    6.1.8.0
    V6.1.8.0