• time : 00:00
  • Date : Wed Oct 27, 2021
  • news code : 6019
بیماری پوكی استخوان، در مراحل اولیه، علائم بالینی وجود ندارد

به گفته دکتر وستا وحدتی، کارشناس مسؤول بیماری های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان، بیماری پوکی استخوان، در مراحل اولیه، علائم بالینی وجود ندارد.  وی اضافه کرد: فرد ممکن است بدون آن که خود متوجه شود، به پوکی استخوان مبتلا شده باشد، به همین علت، پوکی استخوان، بیماری خاموش نامیده می شود.

این پزشک گفت: در مراحل پیشرفته، با مشاهده عوارضی مانند شکستگی خود به خودی با کمترین ضربه بر استخوان ها بخصوص در نواحی ران و لگن، کمر و ستون مهره ها، ، می توان به وجود این بیماری پی برد. وی افزود که غالبا این علامت ها، اولین علامت است.

دکتر وحدتی با بیان اینکه در حال حاضر از هر دو زن و هر چهار مرد بالای ۵۰ سال، یک تَن، این بیماری را تجربه می کند، و از آن رنج می کشد، گفت: اگر ميزان تخريب استخوان، بيش از ساخته شدن آن باشد، فضاهاي بين شبكه‌هاي داخلي استخوان، بزرگ مي‌شوند و اصطلاحا پوكي استخوان اتفاق مي‌افتد که در آن، استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می یابد.

ورزش و فعالیت بدنی، باعث تحریک رشد بافت استخوانی می شود

کارشناس مسؤول بیماری های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان، بیان کرد: ورزش و فعالیت بدنی، باعث تحریک رشد بافت استخوانی جدید می شود که منجر به افزایش تراکم استخوانی خواهد شد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

دکتر وحدتی با اشاره به اینکه افراد دچار پوکی استخوان، قبل از شروع برنامه ورزشی، ضمن اینکه لازم است توسط پزشک مورد ارزیابی قرار بگیرند؛ نباید ورزش های جهشی، پرشی و چرخشی، مانند دویدن را انجام دهند؛ گفت: فعالیت های دیگری که در مورد آن ها توصیه نمی شود، خم شدن از ناحیه ی شکم است، که خطر شکستگی مهره های کمری را به همراه دارد.

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    6.1.8.0
    V6.1.8.0