• time : 00:00
  • Date : Wed Dec 01, 2021
  • news code : 7094
سرخك می‌تواند برای كودكان، خطر بسیار جدی داشته باشد

به گفته دکتر فاضل ترخان، معاون فنی مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، سرخک (روبلا) یک بیماری حاد عفونی تنفسی است و انسان تنها مخزن بیماری است که می‌تواند برای کودکان، خطر بسیار جدی داشته باشد و حتی کشنده باشد.

وی اظهار کرد: با انجام واکسیناسیون سرخک، میزان مرگ و میر بیماری در سایر کشورها و ایران روند کاهشی دارد، اما با این وجود، هنوز میلیون‌ها فرد در جهان در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند که بیشتر آنان، کودکان زیر پنج سال هستند.

دکتر ترخان، راه‌های انتقال این بیماری را از طریق قطرات ریزتنفسی از فردی به فرد دیگر دانست و افزود: سرخک از طریق تماس مستقیم با ترشحات بینی و حلق بیمار،  و بیشتر در مناطقی که افراد به صورت تجمعی، بخصوص در فضایی بسته حضور دارند، منتقل می‌شود.

 در فصل زمستان موارد بروز و شیوع سرخک افزایش می یابد

این مقام مسؤول تصریح کرد که در فصل زمستان، موارد بروز و شیوع تمامی بیماری‌های تنفسی، افزایش خواهد یافت و سرخک نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه این بیماری خود را به صورت تب و بثورات پوستی نشان می‌دهد، اظهار کرد: ممکن است بیماری با آبریزش بینی، گلو درد، خستگی، سرفه و قرمزی چشم همراه باشد، و دوره نهفتگی بیماری ۱۰ تا ۱۲روز طول می‌کشد. دکتر ترخان اضافه کرد: دوره سرایت پذیری این بیماری دو تا چهار روز قبل از ظهور بثورات پوستی و چهار تا 9 روز پس از ظهور بثورات است.

این مقام مسؤول بیان کرد که از جمله عوارض این بیماری در کنار سایر علایم آن، اوتیت مدیا، پنومونی، اسهال، تشنج ناشی از تب، کوری، آنسفالیت، سوء تغذیه است و در نهایت ممکن است باعث مرگ در کودکان شود.

 

تنها راه پیشگیری، واکسیناسیون است

معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان قزوین با بیان اینکه تنها راه پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون است، عنوان کرد: این بیماری از نظر انتقال به مادر باردار، بسیار مهم است و در صورت تماس با مادر باردار، ممکن است باعث سقط، مرده زایی یا ایجاد بیماری قلبی مادرزادی، اختلال بینایی، شنوایی یا اختلال در سیستم عصبی مرکزی در جنین شود. وی ادامه داد که تنها راه پیشگیری، واکسیناسیونMMR)  یعنی: سرخک، سرخجه و اوریون) در 12ماهگی و 18ماهگی است.

 دکتر ترخان با اشاره به اینکه افراد در معرض تماس، باید حداقل به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند؛ افزود: افراد باید از شروع علایم تحت مراقبت قرار گیرند؛ از نظر سابقه واکسیناسیون بررسی شوند و در صورت نداشتن سابقه واکسن یا ناقص بودن آن، واکسینه شوند.

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    6.1.8.0
    V6.1.8.0