• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ 
دیابت و اصول روزه داری

 به اظهار مرضیه آقازمانی، کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، بیماران دیابتی که قند خونشان به خوبی تحت کنترل است و مبتلا به بیماری های دیگر نیستند و به عبارت دیگر، دیابت، موجب صدمه به کلیه ها، چشم ها، قلب و دیگر اعضای بدنشان نشده است، و نیز بیمارانی که انسولین مصرف نمی کنند، می توانند روزه بگیرند؛ ولی توجه داشته باشند که روزه داری را نباید معادل رژیم غذایی برای کاهش قند دانست و ضرورت دارد که اصول صحیح روزه داری و رژیم دائم خود را در این ماه نیز رعایت کنند. وی افزود که بیماران دیابتی نباید کالری دریافتی خود را در این ماه افزایش دهند، بلکه باید حتی مصرف قندها و مواد شیرین، مثل: زولبیا و بامیه را محدود کنند.

به گفته این کارشناس، مهم ترین و خطرناک ترین عارضه ای که بیماران دیابتی را در زمان روزه داری تهدید می کند، اُفت شدید قند خون در طی روز است و  این وضعیت خطرناک، با علائمی مانند: عرق کردن، احساس گیجی، تپش قلب ، لرزش بدن، تاری دید، بی حالی و در نهایت بیهوش شدن مشخص می شود.

وی هشدار داد که اگر اُفت شدید قند خون، بلافاصله با مصرف مواد قندی درمان نشود، می تواند منجر به اغما و حتی مرگ بیمار شو و باید توجه داشت افرادی که دچار اُفت شدید قند خون، به صورت مکرر می شوند، ممکن است نخستین علامت کاهش سطح هوشیاری و اغما باشد.

کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین، بیماران دیابتی که قصد روزه گرفتن دارند، باید حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنند و نام داروهایی را که مصرف می کنند به پزشک بگویند، زیرا برخی از این داروها که نیمه  عمر طولانی داشته و مدت زیادی در بدن می مانند، می توانند خطر اُفت قندخون را افزایش دهند و در چنین مواردی ممکن است پزشک متخصص اقدام به تعویض داروی مصرفی کند و داروی دیگری را که مناسب تر است جایگزین کند.

آقازمانی گفت: برخی بیماران دیابتی که جزء بیماران پُرخطر قرار می گیرند، روزه داری برای سلامت آنان، مضر است که از جمله این افراد، افرادی که طی سه ماه اخیر با وجود داروی مناسب و رعایت رژیم غذایی، بدون علت، دچار اُفت قند خون شده اند و یا  افرادی که در سه ماه اخیر به علت عوارض حاد بیماری دیابت، مثل افزایش قند خون و کاهش سطح هوشیاری در بیمارستان بستری شده اند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0