• ساعت : ۱۰:۳۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۲/۰۶ 
تغذیه صحیح، بر كاهش اثرات آلاینده‌های هوا در فرد، تأثیر می‌گذارد

به هر ماده‌ای در هوا که می‌تواند برای انسان یا محیط او مضر باشد آلاینده می‌گویند و آلودگی هوا باعث بیماری می‌شود. توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب می‌تواند در کاهش آسیب ناشی از آلاینده‌ها مؤثر باشد.

صفیه احمدی‌زاده، مسؤول آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهیدبلندیان شهرستان قزوین، ضمن بیان این مطلب گفت: درصورت تنفس هوای آلوده، ذرات معلق و سایر آلاینده‌ها وارد ریه‌ها شده و موجب التهاب می‌شود. سپس این امر منجر به بروز بیماری‌های تنفسی مانند: برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خِس خّس سینه، سرفه و مشکلات تنفس می‌شود.

وی گفت: در چنین مواقعی توصیه می‌شود میوه و سبزیجات زرد و نارنجی (هویج، کدو حلوایی، گوجه‌فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز، انبه) بیشتر استفاده شود؛ زیرا آن‌ها دارای بتاکاروتن بالا هستند که در بدن، تبدیل به ویتامین A می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا اثرات مضر ناشی از آلاینده‌ها را کاهش دهد.

این کارشناس تصریح کرد که میوه و سبزیجات، غنی از ویتامین C هستند و پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت‌فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره، مانند اسفناج و سبزی خوردن، انواع فلفل ازجمله فلفل دلمه‌ای و پیاز، در روزهای آلودگی هوا توصیه می‌شود.

احمدی‌زاده گفت: از مصرف سبزیجات خانواده کلم غافل نشوید؛ زیرا کلم بروکلی، گل کلم و کلم برگ ماده‌ای دارند که می‌تواند به روند حذف سموم و پیشگیری از سرطان کمک کند. وی افزود که یافته‌های تحقیقاتی حاکی از آن است که مصرف این سبزیجات، اثرات منفی گرد و غبارهای استنشاق شده بر ریه را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهند.

  • نکات مهم در زمان آلودگی هوا

احمدی‌زاده، با اشاره به اینکه در زمان آلودگی هوا، داشتن فعالیت بدنی و حضور در فضای باز برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای، توصیه نمی‌شود، افزود: اگر مجبور به حضور در فضای باز هستید، ضمن استفاده از ماسک، باید زمان فعالیت را کاهش داد و ماسک را به‌طور مرتب عوض کرد.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0