• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۱/۳۰ 
selectedimage
تفاوت در سطح آگاهی، نگرش و عملكرد گروههای مختلف اجتماع در مبارزه با كرونا

نتایج تحقیق پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین نشان داد:


سطح آگاهی، نگرش و عملکرد گروه های مختلف مردم استان قزوین در مبارزه با کرونا متفاوت است
نتایج یک مطالعه توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین نشان داد که سطح آگاهی، نگرش و عملکرد مردم استان قزوین بر اساس سن، جنسیت، میزان تحصیلات و محل سکونت در پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا اختلاف معنی‌داری دارد. این موضوع را دکتر زهرا حسین خانی، مجری اصلی این مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد.

ساکنان مناطق روستایی، آگاه تر از مناطق شهری 
به گفته این کارشناس، با افزایش سن سطح آگاهی و عملکرد افراد بالاتر بوده، اما با افزایش تحصیلات میزان آگاهی افزایش ولی سطح نگرش افراد به مفهوم تاثیر احساسات و افکار در مسیر رعایت شیوه نامه های بهداشتی کاهش داشته است.
وی اظهار کرد که این پژوهش نشان داد بطور کلی، آگاهی و عملکرد مردان نسبت به زنان به طور معنی داری کمتر است و در خصوص محل سکونت هم، سطح نگرش ساکنان روستایی نسبت به شهری بالاتر بود.

اذعان دو سوم افراد به مسؤولیت اجتماعی خود
دکتر حسین خانی پیشنهاد داد که برنامه¬های آموزشی به صورت اختصاصی برحسب نیاز جامعه و ویژه گروه‌های مختلف مردم در رسانه های استانی؛ تهیه و اجرا شود.
وی با بیان اینکه هشت درصد از مردم، علایم هشداردهنده مراجعه به بیمارستان را می¬دانستند و تقریباً دو سوم افراد به مسؤولیت اجتماعی خود در خصوص پیشگیری از انتقال بیماری در صورت ابتلا، اذعان داشتند؛ گفت: نیمی از افراد نیز فاصله اجتماعی (دو متر) را رعایت می‌کردند و در زمینه اولین اقدام پس از شک ابتلا به بیماری، حدود نیمی از افراد به پزشک مراجعه می¬کردند که بیشترین مراجعه به مراکز و بیمارستان‌های دولتی بود. 
دکتر حسین خانی گفت: در این پژوهش، مژگان عباسی، آمنه خالقی، الهام کاکاوند، دکتر ناهید یزدی و حسن رضا محمدی معین مشارکت داشتند.

تعهد مردم به اقدامات کنترلی ضروری است
مجری اصلی این مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه برای دستیابی به موفقیت نهایی در مقابله با کووید-19، تعهد مردم به اقدامات کنترلی ضروری است، گفت: تاکنون چندین مطالعه با هدف بررسی دانش، نگرش، عملکرد جامعه در سراسر دنیا و نیز ایران در مورد بیماری کووید-19 انجام شده است و نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که سطح بالاتری از دانش و نگرش با رفتارهای پیشگیرانه ارتباط مثبت دارد.
وی اظهار کرد: از زمان شیوع این بیماری تلاش‌های گسترده ای برای درک بهتر ویروس و کنترل بیماری در ایران انجام شده است و در این راستا به آموزش عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات مؤثر در کنترل بیماری‌ها اشاره شده است زیرا با وجود اینکه میزان دانش به دست آمده در مورد ویروس جدید در مدت زمان کوتاه، قابل توجه است؛ اما مانند سایر بیماری‌های جدید، هنوز ابهامات اساسی در مورد این بیماری وجود دارد و نقش اقدامات مختلف پیشگیری و کنترل در مهار این بیماری، بسیار اساسی است. 
بنا به اظهار دکتر حسین خانی، به ¬دلیل آمار بالای ابتلا و مرگ و میر بیماری و فقدان داروی اختصاصی مؤثر در درمان این بیماری، اقدامات پیشگیری و افزایش سطح آگاهی، نگرش و عملکرد مردم می‌تواند نقش مهمی در مقابله با آن داشته باشد.


 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0