• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ 
  • تعداد بازدید : 1227
مصاحبه با خانم دكتر ریحانه طاهری مهر ،متخصص جراحی
پزشك  كلینیك برست مركز آموزشی و درمانی كوثر قزوین

علت تشکیل شدن توده و یا کیست در پستان چیست ؟
معمولا علت خاصی برای ایجاد کیست یا توده در پستان وجود ندارد . ولی تغییر در سطوح استروژن در سنین قبل از یائسگی و یا درمان با جایگزینی هورمون در سنین پس از یائسگی، از علل شناخته شده آن است .
فرق بین کیست و توده چیست ؟
کیست های پستان کیسه های پر از مایع دردرون پستان هستند که معمولا سرطانی نیستند ، اما توده های پستان ضایعات کاملا توپر هستند که می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند و بر اساس شرح حال بیمار ،نمای سونوگرافی و ماموگرافی ممکن است نیاز به بیوبسی داشته باشد . 
 چه علائمی زنگ خطر، برای بروز سرطان سینه می تواند باشد ؟
تو کشیدگی پوست پستان یا نوک سینه ،نمای پوست پرتغالی، لمس توده، ترشح خودبه خود  و یک طرفه از نوک پستان به رنگ خون یا به رنگ آب شفاف .
بانوان به چه نکاتی باید در مورد سرطان پستان حساس باشند ؟
تمام خانم ها که سابقه ای از سرطان پستان در خانواده را ذکر نمی کنند باید از سن 35 سالگی معاینات مکرر پستان هر 6 ماه توسط پزشک و ماهانه توسط خودشان را جدی بگیرند و از سن 40 سالگی حداقل هر 2 سال یکبار با ماموگرافی غربالگری بیماری های پستان را انجام دهند . در مورد افرادی که سابقه خانوادگی از سرطان دارند، وضعیت متفاوت است و حتی ممکن است مراقبت های پستان از سن 25 سالگی لازم باشد . 
آیا ژنتیک و ارث در ابتلا به سرطان نقشی دارد؟
بله ، بیماری های ژنتیک ارثی هم به صورت موتاسیون های ژنتیکی هم به صورت سندرم های فامیلیال می تواند مسبب ایجاد کانسر در پستان باشد .
تغذیه و فعالیت های ورزشی تا چه اندازه در پیشگیری و یا درمان می تواند موثر باشد؟
به عنوان یک قانون کلی رعایت سبک زندگی مناسب در پیشگیری از کلیه بیماری ها و سرطان ها تاثیر شناخته شده دارد . از جمله عدم مصرف سیگار و الکل ،مصرف کافی ویتامین D ، رژیم پر فیبر و سرشار از آنتی اکسیدان ها ،کاهش مصرف گوشت و فعالیت بدنی منظم از موارد کاملا شناخته شده در پیشگیری از سرطان، به ویژه سرطان پستان است . 
آیا شیردهی تاثیری درسرطان های سینه دارد؟
بارداری و شیردهی در سنین زیر 35 سال در تکامل بافت های پستان و در واقع پیشگیری از کلیه بیماری های پستان موثر است البته این تاثیر پیشگیری کننده، اثر معکوس در سنین بالای 45 سالگی دارد .

برای کیست های پستان چه اقداماتی نیاز است که انجام شود ؟
کیست های پستان بسته به منفرد یا متعدد بودن و سایز، درمان های متفاوتی دارد . کیست های بدون علامت معمولا نیاز به هیچ اقدام ندارند و ریسک سرطان را بالا نمی برد . اما در مورد کیست های بزرگ که دردناک هستند و یا بسیار بزرگ و قابل لمس شده اند می توانیم آسپیراسیون با سوزن نازک جهت تخلیه محتوات کیست را انجام دهیم . خروج ترشحات غیر خونی و از بین رفتن کیست در لمس پستان پس از تخلیه حتی نیاز به بررسی آزمایشگاهی محتویات کیست را ندارد .
آیا همه توده های پستانی سرطانی هستند ؟
همان طور که گفته شد، توده های پستان به دو دسته خوش خیم و بد خیم طبقه بندی می شوند . توده های خوش خیم که بر اساس نمای سونوگرافی و ماموگرافی و حتی جواب بیوپسی مشخص می شود معمولا فقط نیاز به پیگیری منظم دارند . گاهی بر اساس سایز توده و یا متعدد بودن آن  توده های خوش خیم به نام فیبروادنوم هم با جراحی خارج می شود . اما توده های بد خیم بر اساس جواب نمونه برداری در مورد پلن درمانی تصمیم گیری می شود .
آیا سرطان پستان در مردان هم اتفاق می افتد؟
بله ،سرطان پستان در مردان هم اتفاق می افتد ولی این امر بسیار نادر و معمولا درزمینه بیماری های ژنتیک است . درمان هم مشابه کانسرهای پستان در زنان است و باید عمل جراحی برداشتن سینه و درمان های تکمیلی مثل کمورادیوتراپی هم انجام شود .

امتیاز :  ۴.۰۰ |  مجموع :  ۶

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0