• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ 
پیامدهای نورولوژیك و روان‌پزشكی در ۲۳۶۳۷۹ بیمار نجات‌یافته از كووید-۱۹ در یك كوهورت گذشته‌نگر

سکل‌های روان‌پزشکی و نورولوژیک پس از ابتلا به کووید گزارش شده است. ولی نیاز به بررسی بیشتر محسوس است. در این مطالعه هدف تخمین میزان بروز و ریسک نسبی تشخیص‌های روانپزشکی و نورولوژیک در یک فالوآپ ۶ ماهه پس از ابتلا به بیماری بوده است.

از پرونده‌های الکترونیکی بیش از ۸۱ میلیون بیمار استفاده شده است. گروه کنترل بیماران مبتلا به آنفولانزا و هر بیماری دستگاه تنفسی دیگر در همان زمان در نظر گرفته شده است: چهارده پیامد روان‌پزشکی و نورولوژیک شامل خونریزی داخل مغزی، سکته ایسکمیک، پارکینسون، گیلن باره، اختلالات شبکه و ریشه اعصاب، اختلالات عصبی عضلانی، انتقالیت، دمانس، سایکوزیس، اختلالات اضطرابی و خلقی، سو مصرف مواد و بی‌خوابی بررسی شده است.

از بین ۲۳۶۳۷۹ بیمار ۳۳.۶۲٪ تشخیصی از این گروه دریافت کرده‌اند که ۱۲.۸۴٪ برای اولین بار چنین تشخیصی گرفته‌اند. در مورد اختلالات روانپزشکی ۱.۷۴٪ دمانس، ۱۷.۳۹٪ اضطراب، ۲.۷۷٪ سایکوزیس گزارش شده است.

بنا بر این مطالعه ریسک ابتلا به بیماری‌های روان‌پزشکی و نورولوژیک ذکر شده پس از ابتلا به کووید بیشتر است و این موضوع می‌تواند هم در برنامه‌های درمانی و هم در مطالعات بعدی کمک‌کننده باشد.

این مقاله در آوریل۲۰۲۱ در مجله   lancet of psychiatryتوسط  Taquet  و همکارانش با عنوان6-month neurological and psychiatric outcomes in236 379 survivors of COVID-19: a retrospective cohort study using electronic health record
چاپ شده است.

#دکتر_آلاله_بهرامیان

 دستیار روان‌پزشک

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0