• ساعت : ۷:۵۰:۱۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ 
رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین:
مصرف روزانه دو عدد میوه و سه واحد سبزیجات، باعث تقویت سیستم ایمنی می شود

عطیه رزازی، رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: برای تقویت سیستم ایمنی بدن، باید روزانه، حداقل دو عدد میوه و سه واحد سبزیجات، بویژه میوه و سبزیجات فصل، و با تنوع رنگ، شامل: نارنجی، قرمز و سبز مصرف کرد.

وی اظهار کرد که گروه دیگری از مواد غذایی که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند، مواد غذایی حاوی پروتئین است که چه به صورت حیوانی، مانند: انواع گوشت‌ها و چه به صورت گیاهی، مانند: حبوبات و مغزها باشد، عملکرد سلول‌های بدن را برای مقابله با بیماری‌ها افزایش می‌دهند.

مصرف ویتامین D با مشورت پزشک و کارشناسان بهداشتی

به گفته این کارشناس، مصرف غذاها و مواد غذایی غنی شده با ویتامین D، و یا استفاده از مکمل های ویتامین D با مشورت پزشک و کارشناسان بهداشتی، می تواند باعث تقویت و عملکرد بهتر سلول ها در مقابله با این بیماری و کاهش عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا شود.

نکته مهم دیگر در تقویت سیستم ایمنی، مصرف آب و مایعات مناسب است که رزازی به آن اشاره کرد و با بیان اینکه هر فرد روزانه باید به طور معمول، هشت لیوان آب و مایعات مناسب دریافت کند،  توصیه کرد که نیمی از مایعات از آب ساده تامین شود. وی افزود که آب‌رسانی مناسب برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است و برای تمایل به مصرف مایعات، می توان برش های خیار، نعناع، لیمو یا پرتقال را به یک لیوان آب اضافه کرد.

نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین، ممنوع یا محدود

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه به دلیل داشتن قند زیاد در نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین، مانند: نوشابه های صنعتی، آب میوه های صنعتی و شیرهای طعم دار، مصرف آن ها که موجب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی می شود، توصیه نمی شود یا باید مصرف آن ها را محدود کنید.

این مقام مسؤول بیان کرد: از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه، چای و بویژه نوشابه های کافئین دار و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به کمبود آب بدن منجر شود. وی با اشاره به اینکه چای کمرنگ و انواع دمنوش های گیاهی، در حد متعادل توصیه می شود؛ افزود: بعضی مواد غذایی و نحوه طبخ نامناسب آن ها باعث افزایش عوامل التهابی در بدن می‌شوند و عملکرد سلول‌های بدن را در مقابله با عوامل بیماری‌زا ضعیف می‌کند.

رزازی گفت: استفاده از چربی‌ها، به ویژه چربی‌های اشباع، که در دمای معمولی جامد هستند، و غذاهای فراوری شده، که حاوی نمک، چربی‌های ترانس و نگهدارنده‌ها هستند، می‌توانند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شوند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.0.9.0
    V6.0.9.0