• ساعت : ۱۲:۳۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ 
  • کد خبر : ۱۷۲۷۸
کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین:
ویتامین «A»، نقش مهمی در عملكرد سیستم ایمنی بدن دارد

به گفته سپیده مهدیخانی، مسؤول تغذیه مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، ویتامین «A»، یکی از ویتامین های محلول در چربی است، که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن، رشد کودکان، افزایش مقاومت و سیستم ایمنی بدن، در مقابـــل ابتلا به کروناویروس و عفونت های شایع دوران کودکی، مانند: اسهال، عفونت های دستگــاه تـنـفسی و سرخك، حفظ قدرت دید در تاریکی، خون سازی، سلامت چشم ها و پوست، بر عهده دارد.

مهدیخانی اذعان کرد: دسترسی نداشتن به غذای کافی به علت فقر و پایین بودن درآمد خانوار، موجود نبودن مواد غذایی حاوی ویتامین «A» در منطقه، محدودیت چربی در برنامه غذایی روزانه، بیماری های انگلی، افزایش نیاز به این ویتامین، بویژه در دوران رشد، تغذیه کودک با شیر خشک، تغذیه تکمیلی نامناسب و ابتلا مکرر به بیماری های عفونی، از جمله علل کمبود ویتامین «A» هستند.

 

عوارض گوناگون، در اثر کمبود ویتامین «A»

وی، عوارض کمبود ویتامین «A» را شامل: شب کوری، خشکی و زخم قرنیه چشم و در مراحل پیشرفته، کوری؛ افزایش ابتلا به بیماری های عفونی به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن؛ افزایش مرگ و میر در اثر بیماری، به ویژه سرخک در کودکان؛ افزایش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و اسهالی در کودکان؛ کاهش رشد، اختلال در سیستم خون سازی و کم خونی ناشی از فقر آهن دانست.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: تبعات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا، می تواند افزایش بیکاری، کاهش درآمد و توانایی خرید مواد غذایی خانوار، کمبود دریافت منابع غذایی ریزمُغذّی های ضروری، مانند: منابع غذایی حاوی ویتامین «A» و در نهایت ناامنی غذایی در جامعه را به همراه داشته باشد.

 

توزیع مکمل مگادوز ویتامین «A» ویژه کودکان دو تا پنج سال

وی خاطر نشان کرد که به همین علت، برنامه ای تحت عنوان"توزیع مکمل مگادوز ویتامین «A» ویژه کودکان دو تا پنج سال در شهرستان قزوین در نیمه دوم مرداد ماه سال 1401 آغاز شده است. این کارشناس ادامه داد که برنامه مذکور با توجه به توصیه سازمان جهانی بهداشت و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، توسط وزارت بهداشت؛ در کل کشور، از جمله در شهرستان قزوین اجرا شده است.

 مهدیخانی تأکید کرد که هنگام خوراندن این ویتامین به کودک، باید ابتدا سر کپسول، توسط قیچی تمیز بریده شود و سپس؛ محتویات کپسول به دهان کودک چکانده می شود.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0