• ساعت : ۱۴:۴۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۶/۱۶ 
  • کد خبر : ۱۷۵۱۲
تأكید كارشناس مركز بهداشت شهرستان قزوین به رعایت توصیه های بهداشتی در آیین اربعین

اعظم شهبازخانیها، کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، هشدار داد بخاطر ازدحام جمعیت در آیین اربعین، که پس از دو سال وقفه اجرا می شود، احتمال انتقال سریع سویه های ویروس کرونا و یا تنفس آلودگی هوا از طریق ذرات گرد و غبار در مسیر حرکت مردم وجود دارد؛ پس نوزادان، کودکان و سالمندان، یا بدون مشورت با پزشک خود، در این آیین شرکت نکنند؛ و یا در صورت شرکت کردن، به خاطر داشته باشند که همه افراد ممکن است دچار بیماری کرونا و یا بیماری های شدیدی شوند، بویژه سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای؛ پس لازم است به رعایت توصیه های بهداشتی در پیاده روی اربعین توجه ویژه داشته باشند.

به گفته این کارشناس، سالمندان قبل از سفر با پزشک مشورت و در صورت امکان، واکسن های مورد نیاز را دریافت کنند. وی ادامه داد اگر سالمندی بیمار است و یا یکی از اطرافیان در 14 روز گذشته مبتلا به ویروس کرونا بوده است، بهتر است در تجمّعات شرکت نکند.

 

آب آشامیدنی اشتراکی، ممنوع

شهبازخانیها استفاده از ماسک، دستمال کاغذی و ژل شست و شوی دست را الزامی دانست، و گفت: افراد شرکت کننده در این مراسم، ضمن رعایت موارد بهداشتی؛ آب آشامیدنی به همراه خود داشته باشند و از به اشتراک گذاشتن بطری آب خود با به دیگران اجتناب کنند.

وی تصریح کرد که سالمندان از مصرف غذاهای غیربهداشتی خودداری کنند؛ داروهای ضروری خود را همراه داشته باشند؛ به علائم خطر بیماری ها توجه کنند و در صورت مشاهده آن ها، به واحد یا پایگاه ارایه خدمات بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. این کارشناس افزود که این افراد از قرار گرفتن در معرض تشعشعات، دود سیگار، افراد دارای بیماری های تنفسی و عفونی، محیط های آلوده و غیر بهداشتی و محیطی که شدید گرم یا سرد است، خودداری کنند و در صورت بروز هر گونه علائم خطر بیماری زمینه ای، فوری مراسم را ترک کنند.

 

کودکان و خُردسالان، آسیب پذیر از دیگران در برابر ریزگردها  

کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهرستان قزوین با بیان اینکه کودکان و خُردسالان در برابر ریزگردها نسبت به سایر افراد در سفرها آسیب پذیرتر هستند، گفت: پس باید از آنان بیشتر مراقبت کرد.

وی با گفتن اینکه خانواده، قبل از سفر، از واکسیناسیون کودک خود مطمئن شود و در طول سفر، برای کودک خود از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؛ زیرا پوست او در برابر نورخورشید بسیار حساس است؛ گفت: کودک از سن دو یا سه سالگی، از ماسک استفاده کند که البته به کودکان در سن کمتر از دو سالگی به دلیل احتمال بلع جسم خارجی، استفاده از ماسک توصیه نمی شود.

به گفته این کارشناس، کودکان باید به رعایت فاصله فیزیکی، بهداشت دست، و آداب تنفس پایبند باشند و والدین و، اعضای خانواده، نقش مهمی در اطمینان از انتقال مداوم این پیام ها به کودکان دارند.

 

در سفر، کودک را در محل أمن و دور از حادثه قرار دهید

وی با عنوان اینکه والدین در سفر، کودک خود را در محل أمن و دور از حادثه قرار دهد و هر چند ساعت به کودک خود استراحت دهند و قبل از دادن آب و مواد غذایی به کودک، حتماً از سالم بودن آن مطمئن شوند؛ گفت: به علائم بیماری در کودک توجه داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه علائم در کودک، او را به واحد یا پایگاه ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی منتقل کنند.

 

 

 

 

 

 

شهبازخانیها این علائم را شامل: احتمال عفونت تنفسی: سرفه، تنفس تند یا تو کشیده شدن قفسه سینه، بالا بودن دمای بدن، بیقراری؛ احتمال اسهال: خروج آبکی مدفوع، بی حالی، فرورفتگی چشم ها، عدم توانایی نوشیدن، بیقراری؛ احتمال عفونت گوش: درد گوش، خروج ترشحات چرکی از گوش؛ احتمال گزش حشرات و جانوران موذی: درد و سوزش محل گزش، بی قراری، خارش موضعی یا خارش عمومی بدن و  احتمال مسمومیت غذایی: اسهال، استفراغ، دردهای شکمی دانست.

این کارشناس گفت: والدین لازم است که پوشاک متناسب فصل برای کودک به همراه داشته باشند؛ در طول سفر، کودک شیرخوار همچنان با شیر مادر تغذیه شود و تا حد امکان از تغذیه باشیر مصنوعی خودداری شود و و از قرار دادن کودک در معرض تشعشعات، دود سیگار،  محیط های آلوده و غیربهداشتی، گزش حشرات و جانوران موذی و یا افرادی که مبتلا به بیماری های تنفسی و عفونی هستند، خودداری کنند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0