• ساعت : ۱۰:۰۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ 
  • کد خبر : ۱۷۶۷۰
کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین:
به افراد دچار بیماری قلبی و فشار خون بالا، انجام پیاده‌روی سنگین، توصیه نمی‌شود

اعظم شهبازخانیها، کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، گفت: برای افراد بیماری زمینه ای، مانند: بیماری قلبی و فشار خون بالا، انجام  پیاده‌روی سنگین، توصیه نمی‌شود؛ بلکه توصیه می‌شود که فواصل استراحت، زیاد شود و در حین استراحت، نوشیدن آب تاکید می‌شود.

شهبازخانیها با گفتن اینکه بیماران دارای بیماری قلبی، در صورت شک به انتشار مواد خطرساز، مانند: گازهای سمی، از صحنه دور شوند؛ اظهار کرد: این افراد، در طول سفر خواب مناسب داشته باشند؛ توشه سفر را سبک بردارند؛ از وسایل اضافه که باعث گرفتگی عضلات می‌شود، و همچنین از رفتن به مکان‌های شلوغ، پرهیز کنند؛ داروهای تجویز شده خود را سر وقت و طبق دستور پزشک مصرف کنند؛ غذاهای کم چرب مصرف کنند، و رژیم غذایی خود را حفظ کنند.

 

لزوم شناخت علائم سکته قلبی

این کارشناس بهداشتی، علائم سکته قلبی را احساس درد یا سنگینی له کننده در قفسه سینه، انتشار درد به گردن، فک و دندان ها، کتف یا بازو چپ، نبض سریع یا نامنظم «گاهی اوقات نبض، آرام تر از حد معمول است» تنفس سریع و احساس تنگی نفس، تغییر رنگ پوست به آبی و رنگ پریده، احساس سبکی سر یا غش کردن، تعریق سرد، تهوع و احساس اضطراب اشاره کرد.

وی در تشریح اقدامات لازم؛ گقت: در چنین مواقعی، به بیمار استراحت دهند؛ بیمار را در راحت ترین وضعیت (معمولا به صورت نیمه نشسته) قرار دهند و با اورژانس 115 تماس بگیرند؛ بیمار را آرام کنند؛ تا رسیدن اورژانس، کنار بیمار بمانند و در صورت تغییر در شرایط بیمار، مجدد با اورژانس تماس بگیرند و راهنمایی دریافت کنند.

 

 حفظ سبک زندگی سالم توسط بیمار دارای فشار خون بالا در سفر

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین گفت: بهتر است بیماران دارای فشار خون بالا، سبک زندگی سالم خود را در طول سفر حفظ کنند و داروهای فشار خون خود را مرتب و به موقع مصرف کنند.

 وی تصریح کرد: بیشتر داروهای فشار خون بالا، باید روزانه مصرف شود و هنگام مسافرت، افراد بیمار به خاطر داشته باشند که به اندازه نیازشان و حتی کمی بیشتر از آن، دارو همراه خود داشته باشند. این کارشناس با این توصیه که این افراد، حتما یک نسخه از آخرین داروهای خود را در تلفن همراه خود و یا به صورت کاغذی پیش خود داشته باشند تا در صورت به همراه نداشتن دارو و نیاز به خرید، به راحتی بتوانند نسخه را به دکتر داروساز و داروخانه نشان دهند؛ گفت: در صورت امکان، شماره تماس پزشک خود را همراه داشته باشند و استرس خود را در طول سفر کاهش دهند.

شهبازخانیها خاطر نشان کرد که گرمای بیش از حد، می تواند فشار خون افراد بیمار را کاهش دهد و موجب بروز سرگیجه و یا غش در آنان شود، پس توصیه می شود که آب زیادی بنوشند، و برای حفظ گردش خون و جلوگیری از ایجاد لخته، هر روز، پاها را به آرامی ورزش دهند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0