• ساعت : ۱۲:۲۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۸/۲۴ 
  • کد خبر : ۱۹۲۰۰
کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین:
بیشتر مبتلایان به بیماری دیابت نوع «دو» افراد بزرگسال و چاق هستند

به گفته کارشناس بیماری غیرواگیر مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، بیشتر مبتلایان به بیماری دیابت نوع «دو» افراد بزرگسال و چاق هستند، و بیماری دیابت نوع «یک» بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده شده است که این بیماری اغلب باعث لاغري و ضعیف شدن بیماران می شود.

مرضیه آقازمانی با اظهار اینکه این بیماري، علاوه بر نوع «یک و دو»، نوع بارداري را هم دارد؛ گفت: بیش از 90 درصد بیماران، مبتلا به بیماری دیابت نوع «دو» هستند و حدود 10 درصد هم از نوع «یک» رنج می برند.  

وی با بیان اینکه افزایش قند خون در بدن، باعث بیماري دیابت می شود؛ گفت: اگر لوزالمعده، انسولین ترشح نکند، و یا بدن، قادر به استفاده از انسولین نباشد، قند حاصل از غذا، در داخل خون باقی می ماند و سلول ها گرسنه می مانند؛ آنگاه، نتیجه اش، افزایش قند خون خواهد شد.

 

افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت

این کارشناس بیان کرد: تمام بانوان و مردان بالاي 30 سال که حداقل یکی از مشخصات، مانند: اضافه وزن و یا چاق، سابقه ابتلا به دیابت پدر، مادر، خواهر و یا برادر، فشار خون بالا، مادرانی که سابقه دو بار یا بیش تر سقط خود به خودي (بدون علت مشخص) و یا سابقه مرده زایی و یا سابقه به دنیا آوردن نوزاد با وزن بیش از چهار کیلوگرم دارند، مادرانی که در یکی از بارداري هاي قبلی خود، سابقه دیابت بارداري دارند، و مادران باردار در هر گروه سنی، در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

 

علائم و نشانه هاي دیابت

وی گفت: علائم و نشانه هاي بیماري دیابت در نوع «یک و دو» به چند دسته تقسیم می شوند که شامل: تشنگی زیاد و نوشیدن آب بسیار پُر نوشی، گرسنگی (پُر خوري)، ادرار زیاد (پُر ادراري)، خستگی زیاد، کم شدن وزن بدن و لاغري، تاري دید، ادرار شبانه، عفونت هاي مکرر، تأخیر در بهبود زخم ها و بریدگی هاست.

 

عوارض دیابت

آقازمانی با عنوان اینکه عوارض دیررس دیابت، که اغلب چند سال پس از ابتلا به دیابت به وجود می آید گفت: این افراد در صورت کنترل نکردن دقیق قند خون، به عوارضی مانند : بیماری های چشمی، بیماري هاي کلیوي، بیماري هاي دستگاه عصبی و پای دیابتی دچار می شوند.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0