• ساعت : ۱۳:۲۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ 
  • کد خبر : ۱۹۵۱۷
کارشناس مرکزبهداشت شهرستان قزوین:
آموزش، یكی از اساسی ترین روش های مقابله با بیماری های رفتاری پُرخطر در جامعه است

کارشناس کلینیک رفتاری مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، با اشاره به اینکه گروهی از افراد آلوده و بيمار، علاوه بر آنكه به عنوان بيمار، نيازمند مراقبت و درمان هستند؛ به عنوان يكي از مخازن آلودگي نيز باید مورد توجه ويژه قرار گيرند تا امكان گسترش آلودگي به سايرين به حداقل برسد؛ گفت: ارائه آموزش، مشاوره، مراقبت و درمان هاي مقتضي در اين گروه، از اساسي ترين روش هاي مقابله با بيماري هاي رفتاري پُر خطر در جامعه است. مریم اسفندیاری، افزود که لازم است امكاني فراهم شود تا دسترسي به اين افراد به راحتي امكان پذير باشد و آنان نيز بتوانند از خدمات ارائه شده به سادگي استفاده كنند.

وی عنوان کرد: گروه هاي هدف در امر كنترل، مراقبت و درمان عفونت و بیماری های آمیزشی، شامل : افراد آلوده و بيمار، گروه‌هاي پُرخطر و گروه‌هاي در معرض خطر است.

به گفته این کارشناس، گروه‌هاي پُر خطر، مانند: مصرف کنندگان مواد تزریقی، مبتلایان به بیماری های آمیزشی، خانواده افراد آلوده، افراد داراي شركای جنسي متعدد و زنان خياباني، افرادي هستند كه بواسطة داشتن رفتارهاي پُر خطر، بايد علاوه بر دریافت آموزش ها، تحت مشاوره و مراقبت و در صورت لزوم، درمان نيز قرار گيرند. وی ادامه داد که رسالت اصلي در مقابل اين گروه ها، كمك به تغيير رفتار برای كاهش زيان و به حداقل رسانيدن آن است.

 

گروه‌هاي در معرض خطر

اسفندیاری، افراد سالم جوان و نوجوان كه رفتار پُر خطر ندارند، اما در معرض آن قرار دارند؛ مانند: دانش‌آموزان، دانشجويان و سربازان؛ بايد تحت آموزش‌هاي ويژه قرار گيرند و از امكان انجام مشاوره‌هاي زيربنايي نيز برخوردار باشند. وی اضافه کرد علاوه بر عموم مردم که جزو گروه‌هاي ذکر شده نیستند، ولی بطور عمده باید تحت آموزش‌هاي عمومي قرار گيرند؛ اين آموزش‌ها بايد به گونه‌اي باشد تا ضمن ارائة تصوير صحيحي از بيماري و راه هاي انتقال آن، از رعب و وحشت بی مورد در اين خصوص، بکاهد و موجب انگ‌ زدایي شود.

 

اهداف مراکز مشاوره بیماری های رفتاری

کارشناس کلینیک رفتاری مرکز بهداشت شهرستان قزوین، عنوان کرد: اهداف مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، فراهم کردن امکان دسترسی به خدمات آموزشی و مشاوره، مراقبت و درمان و کاهش آسیب، برای گروه های در معرض بیشترین خطر ابتلا؛ بیماران «اچ،آی،وی»؛ بیماران مقاربتی؛ امکان دسترسی افراد در مواجهه شغلی به خدمات تشخیصی و پیشگیری از ابتلا به «اچ،آی،وی» و فراهم کردن امکان دسترسی مردم به مکانی مطمئن برای کسب اطلاعات در خصوص راه های انتقال و پیشگیری از بیماری است.

 

خدمات مرکز مشاوره بیماری های رفتاری

وی خاطر نشان کرد که خدماتی در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری انجام می شود، مانند: انجام آزمایشات دقیق تشخیص سریع ایدز و اچ. آی، وی در کوتاه ترین زمان، تست « اچ، آی،وی» (فقط در 10 تا 15 دقیقه ) آموزش و مشاوره كاهش آسيب افراد با سابقه مصرف مواد مخدر و محرک، مشاوره و درمان پيشگيري افراد با سابقه تماس با خون و ترشحات آلوده، مشاوره و درمان پيشگيري افراد با سابقه تماس با وسایل تیز و بُرّنده آلوده، آموزش و مشاوره افراد با سابقه رفتار جنسي پُر خطر، آموزش و مشاوره افراد با سابقه ابتلای به بيماري هاي منتقله جنسی، آموزش، مشاوره و مراقبت افراد آلوده به ويروس «اچ،آی،وی» یا بيماران مبتلا به ایدز است.

 

 

 

مراجعه به مرکز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري

این کارشناس تصریح کرد افراد اگر نگران ابتلای به ايدز، عفونت‌هاي آميزشي و اعتياد خود و افراد خانواده هستند؛ اطلاعات بيشتري در اين زمينه مي‌خواهند؛ از آلودگي خود يا همسر خود به «اچ،آی،وی» نگران هستند و اطلاعات بيشتري در اين زمينه می خواهند، مي‌توانند به مرکز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري مراجعه کنند تا خدماتي را در اين زمينه، رايگان و به‌صورت حضوري يا غيرحضوري دريافت کنند. وی افزود که علاوه بر آموزش‌ها، در صورت نياز، تحت اقدامات تشخيصي و درماني به‌صورت رايگان قرار می گیرند.

به گفته اسفندیاری، کلیه خدمات مرکز مشاوره، شامل: مشاوره، آموزش، آزمایش، وسایل حفاظتی از بارداری و خدمات درمانی، به مراجعین رایگان است و كليه اقدامات از جمله گرفتن اطلاعات مشاوره با خانواده و پيگيري افراد بايد با رضايت آنان و همچنین حفظ اسرار و رعايت محرمانگي اطلاعات انجام شود.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0