• ساعت : ۱۱:۳۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ 
  • کد خبر : ۲۰۴۴۱
توصیه کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین
برای كسب اطلاعات صحیح جهت مقابله با زمین لرزه، باید آموزش دید

به گفته مسؤول امور کاهش وبلایا و حوادث مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، بی تردید شناخت پدیده زلزله و سایر سوانح طبیعی و ارائه الگول های مناسب برای رفتار جمعی و فردی مردم در قبل، هنگام و بعد از این سوانح می تواند از اثرات مخرب آنها بکاهد.

به گفته مهندس غفاری، پیش بینی زمین لرزه ها بسیار دشوار است و نمی توان زمان وقوع زمین لرزه ها را مشخص کرد. اما داشتن اطلاعات لازم از زمین لرزه هائی که تا کنون رخ داده است بر آمادگی ما در رویاروئی با این حادثه خواهد افزود. وی اضافه کرد که همه باید آمادگی های لازم را جهت مقابله با زمین لرزه را با کسب اطلاعات صحیح آموزش ببینند.

 

حفظ خونسردی در هنگام زلزله

این مسؤول تصریح کرد در هنگام وقع زلزله اگر فردی در منزل قرار دارد بطور کامل خونسردی خود را حفظ کند . و به منظور حفاظت از خود در مواقع اضطراری باید از قبل آموزش دیده باشد که در موقعیت های مختلف چه عکس العملی از خود نشان دهد. وی افزود این عکس العمل ها بسته به نوع محل قرار گرقتن متفاوت می باشد.

وی افزود هنگامی که لرزش ها ضعیف است سعی شود در کنار میز و نیمکت های مقاوم، قرار گیرند تا بتوانند از خود محافظت کنند و در صورت بروز لرزش های ناگهانی و شدت و یا در صورتی که تشخیص دادند که ماندن در منزل خطرناک است، توصیه می شود که فرد خود را به مکانی امن در خارج از منزل برساند. در صورت بروز آتش سوزی، شعله های کوچک به راحتی خاموش میشوند، بنابراین همیشه کپسولهای آتش نشانی را مهیا و در دسترس داشته باشند و مراقب شیشه های خرده شده پنجره ها و ظروف باشند.

این مسؤول تصریح کرد اگر در آسانسور هستند در اولین طبقه آسانسور را متوقف کرده و از آن خارج شوند. در داخل خانه میتوانند در زوایای دیوارها (گوشه ها) بایستند. و درکناردیوارهای مشرف به بیرون ساختمان بیستند(زیرچهاچوب درب قرارنگیرند)اگر در پله میباشند خود را از آنجا دور کنند و در بین طبقات توقف کنند.

 

نکات مهم در هنگام وقوع زلزله

مسؤول امور کاهش بلایا و حوادث مرکز بهداشت شهرستان قزوین با اشاره به اینکه در هنگام وقوع زلزله باید سعی شود از اشیاء گران قیمت و شخصی خود محافظت کنند خاطر نشان کرد:  چنین مواقعی بهتر است که بیشتر به فکر نجات جان خود باشند و اگر به طرف خیابان حرکت کردند، در صورت امکان، خود را به فضای باز و دور از تمامی خطرات از جمله پارک برسانند. و به محض احساس کوچکترین لرزشی سریع به محل امنی بروند. زیرا زلزله بطور معمول بدون خبر رخ می دهد.

وی گفت به خاطر داشته باشند که فرصت زیادی در اختیار ندارند و عکس العمل نسبت به زلزله یک حرکت غیر ارادی است. زیرا زلزله رفع کامل خطرنمی باشد، پس بنابراین توصیه می شود برای پس لرزه ها آماده باشند. با خونسردی و اندیشه اقدامات لازم را آغاز و دیگران را نیز به آرامش دعوت کنند.

 

قرار گرفتن در مکان امن

 مهندس غفاری خاطر نشان کرد افراد در هنگام زلزله از وسایل آتش زا مانند: آبگرمکن، اجاق گاز، بخاری و دیگر وسایلی که باعث ایجاد آتش سوزی می شود فاصله بگیرند. و از شیشه ها و پنجره ها فاصله بگیرند. و از قرار گرفتن در محل های موادی همچون اسید وجود دارد پرهیز شود. وی ادامه داد افراد میتوانند در چهار گوش دیوارها پناه بگیرند. زیرا در کنار میز و یا صندلی محل خوبی جهت پناه گرفتن می باشد.

 وی در پایان توصیه کرد از نزدیک شدن به درختان و اشیاء آونگ ( آویزان ) پرهیز شود. و از سواحل دریا فاصله بگیرند.کتاب و یا یک جسم سخت را بر روی سر خود قرار دهند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0