• ساعت : ۱۳:۱۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ 
  • کد خبر : ۲۰۵۶۴
پاكبانان در معرض ابتلا به بیماری و آسیب های شغلی هستند

کارکنان خدمات شهرداری برای بهداشت فضاهای شهری زحمت‌های زیادی متحمل می‌شوند و در ارتقای سلامت شهر نقش پُررنگی ایفا می‌کنند، اما خودشان در معرض تهدیدهای متعددی قرار دارند. آسیب‌هایی که اگر از وقوع آنها جلوگیری نشود، احتمال بروز بیماری‌های خطرناکی بین این دسته از کارگران وجود دارد.

مهندس سمیه پای بست، کارشناس برنامه مدیریت پسماند واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا با بیان این موضوع گفت: هر محیط کار دارای عوارض و خطراتی است که می تواند سلامت یک فرد را تهدید کند، پس افزایش آگاهی از خطرات آن شغل می تواند نقش موثری در پیشگیری از  بروز حوادث و یا ایجاد بیماری های احتمالی داشته باشد.

وی اظهار داشت: پاکبانان و عوامل اجرایی پسماند نیز در معرض بسیاری از بیماری و خطرات شغلی هستند که در صورت کم توجهی، برخی از این بیماری ها ممکن است علاوه بر شخص به خانواده و اجتماع نیز منتقل شوند.

این کارشناس بهداشتی با اشاره به این مطلب که پاکبانان به سبب مواجهه با انواع زباله ها از جمله، زباله های پزشکی نظیر باندها و سرنگ های آلوده که توسط شهروندان با زباله های خانگی مخلوط می شوند، یک گروه پُرخطر در ابتلا به عفونت هایی نظیر ایدز و هپاتیت هستند، خاطر نشان کرد: پوشیدن دستکش ضخیم و دو لایه، پوشیدن چکمه و کفش مناسب هنگام جمع آوری زباله ها، پیشگیری از سوراخ شدن پوست توسط سوزن و جسم نوک تیز به صورت تصادفی(وقوع نیدل استیک) و برخورد مناسب با تیغ و سر سوزن های آلوده و انجام اقدامات درمانی پس از نیدل استیک، رفتارهایی هستند که می توانند تا حد زیادی پاکبانان را از ابتلا به عفونت هایی چون ایدز و هپاتیت مصون دارند.

پای بست در این باره بیان کرد: قرار گرفتن مداوم در برابر گرد و غبار و استنشاق بوی زباله، خطر بروز آسم، حملات قلبی و بیماری های ریوی را در این گروه کارگران افزایش می دهد؛ به همین دلیل آنان باید از ماسک های استاندارد استفاده کنند که امکان عبور گرد و غبار از آن ها نباشد.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0