• ساعت : ۱۳:۳۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ 
  • کد خبر : ۱۹۳۸۳
حوادث ترافیكی از درویش خان تا امروز

آخر شب دوم اسفندماه سال 1305 هجری شمسی برای عزیمت استاد از محفل موسیقی به منزل درشکه ای کرایه می کنند. در آن زمان اتومبیل تازه وارد ایران شده بود و تعداد اتومبیل های موجود به 50 دستگاه نمی رسید ضمن اینکه هنوز کسی گواهی نامه رانندگی نداشت و رانندگان اغلب ناشی بودند و قوانین راهنمایی و رانندگی نیز هنوز به درستی اجرا نمی شد.

درشکه استاد از امیرآباد به سمت شمال می پیچد و یک اتومبیل فورد با سرعت از جهت مخالف با درشکه و اسب های آن تصادف می کند. اسب ها درجا تلف می شوند و استاد از درشکه به بیرون پرتاب شده و از ناحیه ی سر به زمین برخورد می کنند. مردم بلافاصله استاد را به بیمارستان نظمیه می رسانند اما با توجه به شدت برخورد و خونریزی مغزی استاد پس از 5 روز فوت می کنند و جامعه موسیقی سیاهپوش می شود.

بدین سان استاد غلامحسین درویش معروف به درویش خان یکی از نامدارترین موسیقی دانان ایران نخستین قربانی حوادث ترافیکی در ایران می شود.

پس از گذشت نزدیک به یک قرن از نخستین حادثه ی ترافیکی و مرگ درویش خان با وجود توسعه ی راه ها و جاده های درون شهری و بین شهری، ساخت آزادراه ها و بزرگ راه ها، پیشرفت تکنولوژی در ساخت خودرو و تدوین قوانین و مقررات کنترلی از قبیل بررسی و معاینه ی فنی خودرو، نصب دوربین های کنترل سرعت و... حوادث ترافیکی همچنان مهمترین و درصدر علل فوت در ایران و یکی از دغدغه های مهم حوزه ی سلامت است.

آمار رسمی کشوری از کشته شدن 16 هزار و 778 نفر در حوادث جاده ای در سال 1400 خبر می دهد و این آمار نسبت به سال 1398 افزایش 9 درصدی  داشته است.

استان قزوین به عنوان شاهراه موصلاتی 13 استان کشور و حجم بالایی از ترددهای بین شهری را دارد.

245 فوتی در حوادث جاده ای در سال 1400 قزوین را با اندکی کاهش نسبت به سال قبل به رتبه چهارم کشوری در حوادث جاده ای منجر به فوت رسید.

با توجه به بررسی های به عمل آمده توسط پلیس راه درصد بالایی از این حوادث ناشی از عوامل انسانی مثل سرعت و سبقت غیر مجاز و خواب آلودگی هنگام رانندگی است.

اگرچه نمی توان نقش نقاط حادثه خیز جاده ای و ایمنی استانداردهای خودرو خودرو را در این حوادث نادیده گرفت اما به نظر می رسد رعایت اصول رانندگی در جاده به ویژه سرعت مطمئنه و عدم سبقت های غیر مجاز می تواند درصد زیادی از این حوادث را کاهش دهد.

و در نهایت سوانح و حوادث ترافیکی با هر علل و عواملی که رخ می دهد نتیجه آن در موارد فوتی آوار فشارهای روحی، روانی و ازهم پاچیدگی خانواده هاست و در موارد مصدومیت فشار مضاعف بر حوزه ی سلامت اگر چه تامین زیر ساخت ها در این حوزه به ویژه در افزایش پایگاه های فوریت های پزشکی و مراکز درمان سانتر تروما به منظور ارائه بهتر ضروری به نظر می رسد اما بی شک کاهش آمار حوادث ترافیکی هم به کاهش اثرات روحی و جسمی ناشی از این حوادث خواهد کاست و هم حوزه ی  سلامت را برای ارائه خدمات با کیفیت به مردم در سایر موارد یاری خواهد کرد.

نگارنده متن: محمدحسن ارداقیان

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0