عنوان خدمت : ثبت گواهی ولادت و مرگ

شناسه خدمت: (۱۰۰۳۱۰۱۹۰۰۰)
 (مشاهده فرم شناسه خدمت)
نوع خدمت :خدمت به شهروندان (G2C)

شرح خدمت :

نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ 
(ثبت گواهی فوت بصورت الکترونیکی در سامانه آنلاین کشوری نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ)
 یکی از نظام‌های اصلی جمع آوری اطلاعات بهداشتی در کشور محسوب شده که وظیفه اصلی این نظام پس از جمع آوری اطلاعات، ارائه گزارشاتی از وضعیت سیمای مرگ کشور می‌باشد که به عنوان مبنای اساسی بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری‌های بخش‌های مختلف توسعه از جمله حوزه سلامت محسوب می گردد. داده‌های مرگ به علت اینکه شاخص‌های اثر نهایی برنامه‌های سلامت را ارایه می‌دهند برای ارزشیابی برنامه و مداخلات سلامت کاربردهای اساسی دارند همچنین در سطح بین المللی برنامه‌های مختلفی در زمینه توسعه کشورها پیش‌‌بینی شده است که مهمترین آن برنامه توسعه پایدار (SDGs) است که تعدادی از شاخص‌های این برنامه بر مبنای میزان های مرگ و میر و علل مرگ است. 
جهت ثبت موارد فوتی در سامانه ثبت مرگ اقدام می گردد.
رسید: در سامانه  ثبت مرگ رسید نداریم اما در زمان صدور گواهی فوت نسخه سبز و سفید  تحویل خانواده متوفی داده میشود.
استعلام از سایر دستگاه ها : اداره ثبت احوال، بیمارستان ها ، آتش نشانی ، آرامستان ها، اداره پزشکی قانونی، فوریت ها، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، مطب و درمانگاه ها
مراحل مراجعه حضوری :  1 بار، خانواده متوفی جهت دریافت گواهی فوت به یکی از مراکز  بیمارستان ، مطب ، درمانگاه ، مراکز خدمات جامع سلامت ، پزشکی قانونی و دادپزشک  مراجعه می کند

صدور گواهی فوت
بصورت حضوری انجام میشود.
از آنجایی که مأموریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین عمر طولانی توأم با سلامتی برای آحاد جامعه است. از علل بیماری و مرگ بعنوان نماد و راهنمایی برای هدایت برنامه‌های مرتبط با سلامتی استفاده می‌شود. در این وزارتخانه کلیه منابعی که امکان بدست آوردن اطلاعات مرگ و میر در آنها وجود دارد بعنوان پایگاه دیده ور تلقی می شوند و اطلاعات موجود در آنها جمع‌آوری می‌گردد.

منابع ثبت گواهی فوت عبارتند از:
v اداره پزشکی قانونی
v مراکز آموزشی درمانی و پزشکی (بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی)
vمطب و درمانگاه‌ها
vمراکز خدمات جامع سلامت (شهری و روستایی)
vمؤسسه پزشکان معتمد (داد پزشک)


گواهی فوت
این گواهی، در حقيقت گواهي قانوني جهت تائيد مرگ و عدم لزوم ادامه اقدامات احياء و انتقال جسد به سردخانه بوده ولي مجوزي براي دفن جنازه نمي‌باشد. صدور گواهي فوت وظيفه پزشك است و صرفاً تاييد كننده مرگ بيمار مي‌باشد. در صدور اين گواهي بايد متوفي احراز هويت شده، مشخصات كامل وي و علت مرگ قيد شود. درحال حاضر در كشورمان گواهي فوت با توجه به استانداردهاي سازمان جهاني بهداشت به دو گواهي فوت سن بالاي هفت روز و گواهي فوت مرده زايي و زير هفت روز تفكيك و در سراسر كشور جاري شده است. اين گواهي‌ها در چهار نسخه بوده كه نسخه سفيد مخصوص سازمان ثبت احوال، نسخه سبز مخصوص واحدهاي تحت پوشش شهرداری‌ها، نسخه قرمز مخصوص مراكز بهداشت و درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و نسخه زرد مخصوص سوابق پزشك يا مؤسسه مي‌باشد. اين گواهي‌ها بايد با خودكار و با خط خوانا به صورتي نوشته شود كه روي هر چهار نسخه قابل خواندن باشد و همچنين علت مرگ به فارسي نوشته شده و از بكار بردن كلمات بصورت مخفف و انگليسي خودداري شود. اين گواهي به طور كلي از دو قسمت گواهي فوت و جواز دفن تشكيل شده است و اگر قسمتي كه در آن قيد شده «دفن متوفي بلامانع است» تكميل گردد، اجازه دفن داده مي شود و در واقع پزشك جواز دفن را صادر نموده است. در مواردي كه منع صدور جواز دفن وجود دارد پزشك نبايد قسمت فوق را تكميل و مهر نمايد. ماماها مي‌توانند گواهي فوت براي مرده زايي و نوزاد زير ۷ روز صادر نمايند ولي نمي‌توانند جواز صادر نمايند. لزوم صدور گواهي فوت و جواز دفن آشنا بودن با علائم ظاهري و قطعي مرگ بوده و شخص معاينه كننده بايد بتواند در درجه اول وقوع مرگ را مسجل نموده و سپس علل منجر به فوت را تعيين نمايد. تكميل دقيق گواهي فوت و حفظ و نگهداري آن مي‌تواند در صورت نياز به عنوان يك مدرك قانوني قابل دفاع مورد استفاده قرار گيرد.
نحوه تکمیل گواهی فوت برای سنین بالای هفت روز:
 اين گواهي براي كليه متوفيان به غير از موارد مرده زايي ) جنين هفته 22 حاملگي به بعد) و نوزادن مرده به دنيا آمده و متولديني كه كمتر از ۷ روز عمر كرده اند، تكميل مي گردد. بنابراين بايد در هنگام صدور گواهي فوت، درصورتي كه متوفي نوزاد است سن دقيق آنها مورد توجه قرار گيرد. 
نحوه تکمیل گواهی فوت برای موارد مرده زایی و زیر هفت روز: 
اين گواهي براي موارد مرده زايي(از هفته 22 حاملگي به بعد) و يا مرگ زود هنگام نوزادي از لحظه تولد تا ۷ روز اول زندگي نوزاد تكميل مي گردد. 
جواز دفن خاص پزشکی قانونی: 
در موارد فوتي مشكوك يا به علل نامشخص، جسد براي بررسي و يا انجام كالبد شكافي و تعيين علت مرگ به سازمان پزشكي قانوني ارجاع داده مي‌شود.  پس‌از بررسي و تعيين علت مرگ، فرم جواز دفن توسط پزشكي قانوني براي متوفي صادر شده و بدينوسيله اجازه دفن جسد داده مي‌شود. 
فرآیند صدور جواز دفن در مؤسسه پزشکان معتمد(دادپزشک) 
پس از احراز هويت و معاينه جسد و بررسي مدارك باليني چنانچه:
الف:  امكان صدور جواز دفن توسط پزشك مؤسسه پزشکان معتمد (دادپزشک) وجود داشت. پس از اخذ تعرفه مصوب وزارت بهداشت نسبت به صدور جواز دفن در سربرگ وزارت بهداشت اقدام مي‌نمايد.
 ب:  درصورتي كه نياز به معاينه جسد توسط پزشكي قانوني تشخيص داده شود، راهنمايي لازم جهت اخذ دستور قضائي و انتقال جسد انجام خواهد شد.
خدمت گیرندگان: 
*بستگان متوفی
*ثبت احوال، (نسخه سفید گواهی فوت)
*واحدهای تحت پوشش شهرداری،( نسخه سبز گواهی فوت)
 *مراکز بهداشت / شبکه های بهداشت و درمان، (نسخه قرمز گواهی فوت)
*سوابق پزشک یا مؤسسه،(نسخه زرد گواهی فوت)
*بیمه

دریافت اطلاعات بیشتر 
مسئول ارائه خدمت: 
کارشناس مسئول آمار و تحلیل عملکرد - خانم زهرا کشاورز قاسمی
تلفن: 33690166-028
آدرس: قزوین - بلوار آزادگان(غیاث آباد) - نبش خیابان مفتح - ساختمان شماره 2 ستاد دانشگاه - معاونت بهداشتی دانشگاه و مرکز بهداشت استان - طبقه اول 
کد پستی: 53135-34148
قوانین و مقررات:
برای دریافت قوانین اینجا را کلیک نمایید.
مستندات موردنیاز:
برای دریافت مستندات اینجا را کلیک نمایید.

مدت زمان ارائه خدمت: 
- درصورت تماس با سامانه 1530 جسد در هر ساعت از شبانه روز تحویل گرفته می‌شود ولی گواهی فوت در ساعات اداری صادر می‌گردد.
- به استناد بند 15 ماده یک قانون تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زمان ارائه خدمت مطابق استاندارد فرایند ارائه خدمت و صدور گواهی فوت و جواز دفن به شرح جدول زیر می‌باشد: 

زمان تقریبی ارائه خدمت در:
v اداره پزشکی قانونی
فاصله زمانی از زمان فوت تا وصول پرونده و متوفی به پزشکی قانونی بین 1 تا 3 ساعت است.
v مراکز آموزشی درمانی و پزشکی (بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی)
فاصله زمانی از زمان فوت تا صدور گواهی فوت کمتر از یک ساعت است
v مطب و درمانگاه‌ها
فاصله زمانی از زمان حضور پزشک (معاینه جنازه، بررسی پرونده پزشکی و مستندات) تا صدور گواهی فوت کمتر از 2 ساعت (90 دقیقه) است.
v مراکز خدمات جامع سلامت (شهری و روستایی)
فاصله زمانی از زمان حضور پزشک (معاینه جنازه، بررسی پرونده پزشکی و مستندات) تا صدور گواهی فوت کمتر از 2 ساعت (90 دقیقه) است.
v مؤسسه پزشکان معتمد (داد پزشک)
فاصله زمانی از زمان فوت تا وصول پرونده و متوفی به داد پزشک کمتر از دو ساعت است.
هزینه‌های مورد نیاز جهت اخذ خدمت در سال 97:

v مراکز آموزشی درمانی و پزشکی (بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی)
هزینه‌ مورد نیاز جهت اخذ گواهی فوت و جواز دفن رایگان (جزء هتلینگ و با توجه به هزینه بستری) می‌باشد.  
vمراکز خدمات جامع سلامت (شهری و روستایی)
هزینه‌ مورد نیاز جهت اخذ گواهی فوت و جواز دفن 220000 ریال
مستندات قانونی برای سایر هزینه‌ها
نحوه دسترسی به خدمت:
نحوه درخواست خدمت (دریافت گواهی فوت) به ارباب رجوع (متوفی) بصورت حضوری (مراجعه اقوام و آشنایان) به:
1- بیمارستان‌ها
2- مراکز خدمات جامع سلامت (شهری و روستایی)
3-مطب و درمانگاه‌ها
لیست تعدادی از مراکز خدمات جامع سلامت (شهری و روستایی) و مطب و درمانگاه‌های صادر کننده دفترچه گواهی فوت استان قزوین 
4- مؤسسه پزشکان معتمد (داد پزشک)
فوت در منزل و تماس با مؤسسه پزشکان معتمد (داد پزشک) به شرح زیر:
شهرستان قزوین: 1530
شهرستان تاکستان: 35230713 – آقای نبی اله رحمانی فرد (شیفت بعداز ظهر)
شهرستان بوئین زهرا: 1530
شهرستان آبیک:  تا اطلاع ثانوی 4444
شهرستان البرز: 09102082596 – آقای پیرمحمدی

نحوه ارایه خدمت: 


نحوه ارایه خدمت (صدور گواهی فوت) به ارباب رجوع (متوفی) به‌صورت حضوری (فیزیکی) و غیرالکترونیکی است.
v اداره پزشکی قانونی
صدور جواز دفن از اداره پزشکی قانونی بعد از ارجاع متوفی از بیمارستان / دادپزشک به اداره پزشکی قانونی

v مراکز آموزشی درمانی و پزشکی (بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی)
صدور گواهی فوت و جواز دفن توسط پزشک در بیمارستان‌ها در چهار نسخه (نسخه سفید مخصوص ثبت احوال، نسخه سبز مخصوص واحدهای تحت پوشش شهرداری، نسخه قرمز مخصوص مراکز بهداشت / شبکه های بهداشت و درمان و نسخه زرد مخصوص سوابق پزشک یا مؤسسه)

vمطب و درمانگاه‌ها
صدور گواهی فوت و جواز دفن توسط پزشک در مطب و درمانگاه‌ها در چهار نسخه (نسخه سفید مخصوص ثبت احوال، نسخه سبز مخصوص واحدهای تحت پوشش شهرداری، نسخه قرمز مخصوص مراکز بهداشت / شبکه های بهداشت و درمان و نسخه زرد مخصوص سوابق پزشک یا مؤسسه)

vمراکز خدمات جامع سلامت (شهری و روستایی)
صدور گواهی فوت و جواز دفن توسط پزشک در مراکز خدمات جامع سلامت (شهری و روستایی) در چهار نسخه (نسخه سفید مخصوص ثبت احوال، نسخه سبز مخصوص واحدهای تحت پوشش شهرداری، نسخه قرمز مخصوص مراکز بهداشت / شبکه های بهداشت و درمان و نسخه زرد مخصوص سوابق پزشک یا مؤسسه)vمؤسسه پزشکان معتمد (داد پزشک)
صدور گواهی فوت و جواز دفن توسط پزشک در مؤسسه پزشکان معتمد (داد پزشک) در چهار نسخه بعد از ارجاع متوفی از بیمارستان / منزل به دادپزشک
ثبت خدمت:
الکترونیکی:
پرسش‌های متداول:
پرسش: درصورت فوت در منزل چه اقداماتی باید برای صدور گواهی فوت انجام شود؟
پاسخ: تماس با شماره مؤسسه پزشکان معتمد (دادپزشک) به شرح زیر: 
1- شهرستان قزوین: 1530
2- شهرستان تاکستان: 35230713 – آقای نبی اله رحمانی فرد (شیفت بعداز ظهر)
3- شهرستان بوئین زهرا: 1530
4- شهرستان آبیک:  تا اطلاع ثانوی 4444
5-  شهرستان البرز: 09102082596 – آقای پیرمحمدی
پرسش:درچه مواردی نیاز است متوفی به پزشکی قانونی ارجاع گردد؟
پاسخ: موارد ارجاعي جسد به پزشکي قانوني، به شرح زیر می‌باشد:
براساس نامه شماره شماره 102132مورخ 29 / 9 / 1392 سازمان پزشكي قانونی، درصورت طبيعي نبودن علت مرگ، جسد در موارد زير به ادارات پزشكي قانوني جهت تعيين علت مرگ و صدور جواز دفن ارجاع بايد داده شوند:
1- مرگ به دنبال اقدام به قتل
2- مرگ به دنبال اقدام به خودکشی
3- مرگ به دنبال هرگونه منازعه (اعم از درگیری فیزیکی و یا لفظی)
4- مرگ به دنبال مسمومیت (شیمیایی، دارویی، گازگرفتگی و ...)
5- مرگ به دنبال حوادث ترافیکی (به هر شکل و با هر فاصله زمانی از حادثه که مرگ رخ دهد)
6- مرگ به دنبال سوءمصرف مواد (مخدر، روانگردان، توهم زا و ...)
7- مرگ متعاقب برق گرفتگی، سوختگی، غرق شدگی، سرمازدگی، گرمازدگی، سقوط از ارتفاع و ...
8- مرگ ناشی از کار (حوادث شغلی، مواد آلاینده محیط کار و ...)
9- مرگ در زندان یا بازداشتگاه
10- مرگ در مراکز اقامت جمعی مانند آسایشگاه، پرورشگاه، اردوگاه، پادگان، خوابگاه و...
11- مرگ ناشی از اقدامات تشخیصی و درمانی
12- مرگ مادر ناشی از اقدامات تشخیصی و درمانی در حین بارداری، حین زایمان یا متعاقب زایمان و یا سقط جنین
13- مرگ حین یا متعاقب ورزش
14- مرگ های ناگهانی، غیرمنتظره و غیر قابل توجیه
15- هر مرگی که احتمال شکایت از کسی در آن وجود داشته باشد.
16- هر نوع مرگ مشکوک و مرگ با علت ناشناخته
17- هر نوع مرگ افراد ناشناس و مجهول الهویه
18- هر مرگی که احتمال جنحه یا جنایت در آن برود.
19- مرگ ناشی از حوادث غیر مترقبه.
بايد توجه داشت كه هيچ‌گونه شرط زماني براي صدور گواهي فوت از نظر مدت زمان حضور بيمار تا فوت وي در بيمارستان وجود ندارد.  براي مثال فردي با درد قفسه سينه به مركز درماني مراجعه مي‌نمايد. سابقه MI را در سال قبل داشته و در آنژيوگرافي كه قبلاً انجام گرفته آترواسكلروز شديد عروق كرونر مشهود است و در دفترچه بيمه وي مكرراً داروهاي قلبي تجويز شده است. در الكتروكارديوگرام انجام شده در بدو ورود وي علايم سكته حاد قلبي مشهود است.  در‌صورت نبودن موانع قانوني كه در بالا ذكر گرديد، حتي اگر فاصله زماني بين ورود بيمار تا فوت وي تنها چند دقيقه باشد نيز پزشك مي‌تواند براي اين بيمار گواهي فوت صادر نمايد. پس اگر فردي به بيمارستان ارجاع گرديد و تنها چند دقيقه پس از ورود فوت نمود و پزشك معالج ضمن رعايت تمامي موارد ذكر شده در بالا توانست علت واقعي فوت را مشخص نمايد، مي‌تواند گواهي فوت صادر كند. پس در مجموع اگر علت فوت مشخص، طبيعي و شكايتي مطرح نباشد پزشك معالج مي‌تواند جواز دفن را صادر نمايد.
پرسش: چه مواردی در تکمیل گواهی فوت الزامی است؟
پاسخ: مواردی‌که رعایت آنها در تکمیل گواهی فوت الزامی است(موارد به شرح زیر می‌باشد:
1- استفاده استفاده از فرم چهار نسخه اصلی (نسخه کپی شده یا ساختگی بدون شماره سریال مطلقاً مورد استفاده قرار نگیرد.)
2- استفاده از خودکار در تکمیل گواهی فوت به‌طوری‌که با مؤثر واقع شدن کاربن هر چهار نسخه به وضوح تکمیل شود (از خودکار مشکی و روان نویس استفاده نشود.)
3- تکمیل گواهی فوت بدون قلم خوردگی و با خط خوانا
4- عدم استفاده از خلاصه‌های رایج پزشکی و نوشتن تمام اصطلاحات به فارسی
5- تکمیل همه اجزاء گواهی فوت
6- درصورتی‌که بعضی از قسمت‌های گواهی فوت توسط افراد دیگری مانند کارمند پذیرش یا منشی بخش تکمیل شود، در هر حال مسئولیت آن با کسی است که بعنوان صادر کننده گواهی فوت آن را امضاء می‌نماید.
7- توصیه می‌شود برای پیشگیری از عواقب قانونی احتمالی همه اطلاعات خواسته شده بعد از حصول اطمینان، توسط خود پزشک یا مامای صادر کننده، وارد گواهی فوت شود.
8- هر سه برگ باید امضاء شده و ممهور گردد (مهر امضاء مورد قبول نیست). 

نمودار گردش کار :

برای دریافت فرآیند فوت شدگان بیمارستانی کلیک کنید

برای دریافت فرآیند فوت شدگان غیر بیمارستانی کلیک کنید

برای دریافت فرآیند همکاری بین بخشی وقوع مرگ کلیک کنید

     

       

عنوان خدمت : صدور گواهی ولادت
دریافت شناسنامه

نوع خدمت : خدمت به شهروندان (G2C)

شرح خدمت:

پس از تولد نوزاد در هر یک از بیمارستان‌ها فرم ویژه گواهی ولادت (ابلاغی سازمان ثبت احوال) توسط عامل زایمان و به صورت تایپ شده (با استفاده از نرم‌افزار Access) تکمیل و پس از مهر و امضا توسط عامل زایمان به والدین تحویل می‌گردد. والدین می بایست طی مهلت ده روزه پس از تولد نوزاد، به سازمان ثبت احوال مراجعه نموده و شناسنامه نوزاد را دریافت نمایند.

مسئول ارائه خدمت:  عامل زایمان در بیمارستان
قوانین و مقررات خدمت:مشاهده مقررات و آیین نامه ها
مدارک مورد نیاز: مدارک هویتی والدین (کارت ملی و شناسنامه)
مدت زمان انجام خدمت: حداکثر یک روز کاری
ساعات ارائه خدمت:  در بلوک‌های زایمان پس از تولد نوزاد
تعداد بار مراجعه حضوری: یک بار
هزینه ارائه خدمت(ریال): رایگان
نحوه دسترسی به خدمت: مراجعه حضوری
درخواست خدمت: مراجعه حضوری
ارائه خدمت: حضوری
نمودار گردش کار :

دریافت نمودار

 


6.0.9.0
گروه دورانV6.0.9.0