• ساعت : ۱۰:۶:۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۱۱/۰۲ 
چالش های اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در استان قزوین بررسی شد

روز 27 دی 1400، با حضور دکتر جلال رحمانی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین و دکتر حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، نشست کمیته علمی - اجرایی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان «نماد»، در مرکز بهداشت استان قزوین برگزار شد و در آن، چالش های اجرای این طرح در استان بررسی شد.

مژگان عباسی، کارشناس مسؤول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین با اعلام این خبر، گفت: همکاری نکردن بعضی از مدیران مدارس در ارائه اطلاعات مربوط به دانش آموزان یا حضور کارشناس سلامت روان در مدرسه برای پیگیری؛ اشتباه بودن بعضی از شماره تلفن ها و همکاری نکردن بعضی از والدین و پنهان کردن مشکل، از جمله چالش های اجرای طرح است.

به گفته این کارشناس، مطابق طرح مذکور، در طی سال های 98 و 99، در شهرستان های البرز و قزوین، 396 دانش آموز نیازمند پیگیری، به مراکز تابعه دانشگاه ارجاع و پیگیری شده اند. وی افزود که با توجه به غیرحضوری بودن مدارس، تعداد ارجاع ها کاهش یافته است و در 9 ماهه نخست امسال، 18 دانش آموز ارجاع شده که وضعیت 15 مورد، پیگیری شده است و خدمات لازم را دریافت کرده اند و سه مورد نیز پاسخ نداده اند.

عباسی اظهار کرد: داشتن افکار خودکشی، افسردگی، خودزنی، پرخاشگری، تعارض خانوادگی، اعتیاد به مواد و الکل و کودک آزاری، از دلایل ارجاع دانش آموزان بوده است.

لزوم ارائه مداخلات به موقع و موثر برای دانش آموزان در معرض خطر آسیب های اجتماعی

در این نشست، دکتر جلال رحمانی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، به ارائه مداخلات به موقع و موثر برای دانش آموزان در معرض خطر آسیب های اجتماعی و خانواده های آنان و اطمینان از دریافت خدمات مشاوره ای چه از طریق دانشگاه، یا آموزش و پرورش تاکید کرد.

دکتر حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز به ارائه اقدامات موثر و کارساز برای حفاظت خانواده ها و جامعه از آسیب ها، تهیه نقشه راه و برنامه راهبردی تاکید کرد.

ارائه گزارش اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی قزوین و ارائه گزارش اقدامات نمایندگان دستگاه ها از دیگر بخش های این نشست بود.

غربالگری، آموزش های ارتقایی، سامانه ارجاع و ارائه خدمت؛ چهار بخش «نماد»

کارشناس مسؤول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین با اذعان به اینکه طرح «نماد»، شامل چهار بخش، یعنی: غربالگری، آموزش های ارتقایی، سامانه ارجاع و ارائه خدمت است؛ گفت: منظور از نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، مجموعه ای نظام یافته از خدمات و برنامه ها، شامل: غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایت های روانی - اجتماعی به منظور مراقبت دانش آموزان در برابر رفتارهای پُرخطر، آسیب های اجتماعی و جرائم از طریق مداخله به موقع و موثر است.

وی بیان کرد که در قسمت ارجاع، دانش آموزان در معرض خطر آسیب های اجتماعی، پس از شناسایی در مدرسه، برای دریافت خدمات به مشاوران آموزش و پرورش معرفی می شوند و در مواردی که نیاز به مداخله دستگاه های عضو ائتلاف باشد، اطلاعات دانش آموز و دلیل ارجاع، در سامانه مربوط به نماد ثبت می شود.

مشاهده گردش کار ارائه خدمت به هر دانش آموز، در سامانه

به گفته این کارشناس، تمامی دستگاه های عضو ائتلاف و تمامی مراکز تابعه آن ها در شهرستان های مجری طرح، در این سامانه کارتابل اختصاصی خود را دارند و ضمن آن که موارد ارجاعی را مشاهده می کنند؛ می توانند خدمت مورد نیاز دانش آموزان را ارائه و پیگیری کنند و گردش کار مربوط به ارائه خدمت به هر دانش آموز را در سامانه پیگیری کنند.

عباسی با بیان اینکه گزارش ارجاعات دانش آموزان و اقدامات انجام شده، به صورت ماهانه، به ادارات و نواحی آموزش و پرورش ارسال می شود؛ گفت: به پیشنهاد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جُرم دادگستری کل استان در امسال، نشست های کمیته علمی – اجرایی، ماهانه و هر ماه به میزبانی یکی از دستگاه های عضو ائتلاف برگزار می شود.

شایان ذکر است، در سطح کشور، سازمان ها و نهادهای عضو ائتلاف «نماد»، شامل: ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، نیروی انتظامی، اداره تعاون، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جُرم دادگستری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت هستند. در استان ها نیز سازمان ها و نهادهای زیرمجموعه آن ها، عضو هستند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.0.9.0
    V6.0.9.0