• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۱/۱۶ 
دکتر پناهی در نشست مقاله: مشارکت در پیشبرد علم یا ابزار ارتقا گفت:
مقاله زبان گویای گفتگوی میان پژوهشگران است

دومین نشست از مجموعه رویدادهای کاشتن برای آینده با موضوع "مقاله: مشارکت در پیشبرد علم یا ابزار ارتقا" با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دومین نشست از وبینار کاشتن برای آینده به صورت پنلی از موافقان و مخالفان موضوع "مقاله: مشارکت در پیشبرد علم یا ابزار ارتقا" به همت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طبق روال پانزدهم فروردین ماه برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به سخنرانی پرداخت و با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری گفت: اگر بخواهیم اشتغال و تولید داشته باشیم و کاری را با بنیان دانشی شروع کنیم مراحلی دارد که از ایده آغاز می‌شود؛ باید ایده در مراکز علمی و تحقیقاتی تبدیل به دانش شود. در این مراحل مقاله نقش ویژه ای دارد. جایگاه مقاله در محافل علمی یک وسیله است که در مسیر قرار دارد. در واقع مقاله هدف نهایی نیست بلکه وسیله ماست برای تولید علم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه مقاله زبان گویای گفتگوی میان پژوهشگران است، گفت: هنگامیکه محققان در مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها پژوهش می‌کنند باید نتایج تحقیقات خود را در قالب یک فرمت و شکلی مورد تایید همگان در معرض اطلاع دیگران قرار دهند تا مورد نقد یا بهره برداری واقع شود؛ این فرمت مقاله است.

دکتر پناهی در پاسخ به اینکه چه مقاله ای برای ما خوب است، گفت: مقاله ای که به تولید محصول منجر شود، به حل مسئله بپردازد و برای مخاطب پیام داشته باشد. اگر مقاله هدفمند و جهت‌دار داشته باشیم علاوه بر تولید علم می‌توانیم به مرجعیت علمی هم برسیم که این امر جزو خواسته های ماست.

او افزود: همه در فرآیند رشد مصرف کننده هستند ولی پس از مدتی باید به بلوغ برسند و مستقل شوند. دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی نیز باید به این اصل توجه کنند که پس از دریافت حمایت ها باید به بلوغ، تولید و ثروت آفرینی برسند.

او با یادآوری اینکه دانشگاه های علوم پزشکی در امر آموزش بسیار توانمند هستند، گفت: اینکه فارغ‌التحصیلان ما به سرعت در کشورهای پیشرفته جذب می‌شود نشانه این امر است. در حوزه آموزش رشد خوبی داشتیم ولی در حوزه پژوهش با اینکه جایگاه خوبی داریم ولی هنوز جای کار و ارتقا وجود دارد.

دکتر پناهی با بیان اینکه باید به جوانان اعتماد کنیم، گفت: با ایجاد هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان می توانیم بر مسئله اشتغالزایی فائق آییم؛ باید به جوانان اعتماد کنیم و به صورت مادی و معنوی از آنها حمایت کنیم. البته باید ریسک پذیر شویم تا از میان چندین حمایت انجام شده تعدادی به ثمر و محصول برسد.

به گفته وی، در سال جاری از طریق مقالات پاسخگو که مشکلات را حل می کند و در راستای تولید و ثروت آفرینی است می توانیم اشتغال خوبی را برای جوانان و جویندگان شغل ایجاد کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در دنیا تمام دانش در اختیار یک دانشگاه نیست، گفت: توانایی ایجاد کارهای گروهی و جمعی را میان دانشگاه های کشور و دنیا باید پرورش دهیم.  با وزارت امور خارجه ارتباط بگیریم تا از مسیرهای دیپلماسی آنها استفاده کنیم تا در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین از طریق تولید مقالات با کیفیت کشور را به سر منزل مقصود برسانیم.

دکتر پناهی در پایان افزود: همانگونه که دیگران کاشتند ما خوردیم ما هم باید دانشی را خلق کنیم تا دیگران مصرف کنند تا مشمول دعای خیر آیندگان و مورد رحمت خداوند واقع شویم.

در دومین نشست از مجموعه رویدادهای کاشتن برای آینده علاوه بر دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دکتر شقایق حق‌جوی رئیس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که مدیریت پنل را بر عهده داشت، دکتر حمیدرضا نمازی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد، کتر اکبر فتوحی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران و  نیز حضور داشتند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0