• ساعت : ۰۸:۳۷
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ 
نگهداری ظروف پلاستیكی در برابر نور آفتاب یا در سایه در افزایش تعداد میكروپلاستیك تأثیر دارد

استفاده بی‌رویه از پلاستیک‌ها در اثر تغییر در سبک زندگی انسان‌ها، باعث انتشار میکروپلاستیک‌ها در محیط زیست شده است. ورود میکروپلاستیک‌ها به بدن موجودات زنده می‌تواند عوارض زیادی برای آنها ایجاد نماید. مهمترین راه ورود آنها به بدن از طریق دستگاه گوارش و یکی از منابع عمده ورود آنها به بدن، منابع آب است. 
مطالعات محدودی در خصوص حضور میکروپلاستیک‌ها در آب‌های بسته‌بندی شده وجود دارد. لذا این تحقیق با هدف بررسی تأثیر شرایط نگهداری، زمان ذخیره سازی، جنس ظروف نگهداری، نوع نوشیدنی و نوع برند بر روی تعداد میکروپلاستیک در نوشیدنی آب بطری شده و نوشابه ‌انجام شد. 
دکتر حمزه علی جمالی دانشیار مهندسی بهداشت محیط گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین و مجری طرح بررسی میزان میکروپلاستیک‌ها درانواع آب بطری شده و نوشابه گازدار در شهر قزوین گفت: یافته‌های این مطالعه نشان داد نگهداری ظروف پلاستیکی در برابر نور آفتاب یا در سایه در افزایش تعداد میکروپلاستیک تأثیر دارد. همچنین زمان نگهداری نیز در افزایش تعداد میکروپلاستیک مؤثر است و نوع برند و نوع محصول درون ظرف نیز در تعداد میکروپلاستیک نقش دارد، اما جنس ظرف نقشی در محتویات میکروپلاستیک بطری‌های نگهداری آب معدنی‌ها و نوشابه‌ها ندارد.
وی افزود: فرایند تولید و بسته بندی نیز منبع ورود تعداد قابل توجهی از میکروپلاستیک در نوشیدنی‌ها است.
دکتر حمزه علی جمالی بر استفاده صحیح از مواد غذایی بسته بندی شده، پیشگیری از بیماری‌های ناشی از مواد پلاستیکی انباشته شده در بدن و اصلاح فرایندهای تولید و عرضه مواد غذایی تاکید کرد، و پیشنهاد کرد: تأیید وجود میکروپلاستیک با استفاده از روش‌های پیشرفته، انجام آزمون‌های بالینی برای برآورد خطرات بهداشتی کسانی ‌که در معرض استفاده بیشتر از مواد پلاستیکی هستند، بررسی تأثیر نگهداری مواد غذایی گرم در تغییر تعداد میکروپلاستیک‌ها و بررسی تعداد دریافت روزانه میکروپلاستیک از راه‌های مختلف انجام گردد.
گفتنی است در این پژوهش مینا روان‌بخش، دکتر مریم روان‌بخش، دکتر نعمت اله جعفرزاده حقیقی فرد ، دکتر مهدی رنجبران، دکتر سعید شهسواری مشارکت داشتند.
پژوهشگران جهت مطالعه متن کامل مقاله می توانند به آدرس ذیل مراجعه نمایند:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/wej.12829

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0