• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۴/۲۸ 
تغذیه مناسب در دوران بارداری باید بر سه اصل كفایت، تعادل و تنوع باشد

تغذیه مناسب در دوران بارداری باید بر سه اصل کفایت، تعادل و تنوع باشد

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور:

تغذیه مناسب در دوران بارداری باید بر سه اصل کفایت، تعادل و تنوع باشد

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: تغذیه مناسب در دوران بارداری باید بر سه اصل کفایت، تعادل و تنوع باشد، یعنی در طول روز به میزان کافی و متعادل و به شکل متنوع از همه گروه های مواد غذایی در تغذیه دوران بارداری استفاده شود.

به گزارش وبدا، دکتر جلال الدین میرزای رزاز به توصیه های کلی برای دوران بارداری اشاره کرد و گفت: در دوران بارداری باید یک رژیم غذایی متعادل و متنوع وجود داشته باشد که از همه گروه های غذایی به اندازه و به مقدار کافی استفاده شود. چرا که کنترل افزایش وزن در این دوران مهم است.

وی افزود: همراه وعده های غذایی در دوران بارداری حتما از گروه لبنیات شامل شیر کم چرب، ماست کم چرب، پنیر، دوغ کم نمک و همچنین در رژیم غذایی به میزان کافی از گروه گوشت ها شامل گوشت، مرغ و ماهی استفاده شود.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه در دوران بارداری مواد غذایی مانند گوشت ها کاملا پخته شود، بیان داشت: زنان باردار در دوران بارداری خود، روغن مصرفی خود را از نوع کلزا یا کانولا انتخاب کنند و البته روغن زیتون همراه با سالاد ها نیز برای پیشگیری و کنترل یبوست توصیه می شود.

دکتر رزاز در ادامه افزود: در دوران بارداری مکمل ها  براساس دستور متخصص مصرف و از مصرف زیاد قهوه و مواد غذایی حاوی کافئین شامل نوشابه های سیاه و چای پررنگ پرهیز شود.

وی بر عدم مصرف دخانیات در دوران بارداری تاکید کرد و گفت: از مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل در دوران بارداری جدا پرهیز شود چرا که مصرف این مواد اثرات سویی بر روی جنین می تواند داشته باشد.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اظهار داشت: زنان باردار خود را از استرس و اضطراب تا حد امکان در این دوران دور کنند و  فعالیت بدنی سبک همانند پیاده روی را در صورت صلاحدید متخصص زنان، برای حفظ سلامتی و تسهیل زایمان در برنامه روزانه خود قرار دهند.

دکتر رزاز در خصوص تغذیه در دوران بارداری بیان داشت: رعایت یک رژیم غذایی سالم و متنوع در همه زمان ها و دوران های زندگی مهم است، اما در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد. با توجه به وضعیت فیزیولوژیک ، سن بارداری، میزان فعالیت و خصوصیات فردی، برخورداری از یک تغذیه مناسب برای مادر باردار امری کاملا ضروری است چرا که تغذیه بر روی سلامت مادر باردار و کودک تاثیرگذار است.

وی افزود: تغذیه مناسب در دوران بارداری باید بر سه اصل کفایت، تعادل و تنوع باشد، یعنی مادران باردار در طول روز به میزان کافی و متعادل و به شکل متنوع از همه گروه های مواد غذایی در تغذیه دوران بارداری استفاده کنند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور وزن گیری مناسب، رعایت رژیم غذایی متعادل، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی مناسب و ورزش و فعالیت بدنی منظم را برای یک بارداری سالم مهم دانست و گفت: قبل از باردار شدن تا حد امکان وزن خود را به محدوده مناسب برسانید تا در دوران بارداری افزایش وزن مناسبی داشته باشید و تا حد امکان عوارض بارداری را کاهش دهید.

دکتر رزاز افزود: افزایش وزن در دوران بارداری بهتراست  تدریجی و یکنواخت باشد و نباید افزایش وزن ناگهانی و در ماه های آخر بارداری باشد. خانم ها در طول بارداری متوسط 11 تا 15 کیلو وزن اضافه می کنند؛ افزایش وزن در طول بارداری طبیعی است و نباید نگرانی داشته باشید. وزن اضافه، تغذیه جنین را فراهم می کند و مقداری از آن نیز ذخیره می شود تا بعد از زایمان برای شیردهی نوزاد استفاده شود.

وی اظهار داشت: اگر قبل از بارداری نمایه توده بدن شما بالا باشد، طبیعی است که باید کمتر وزن اضافه کنید و اگر با سوء تغذیه باردار شوید، اضافه کردن بیشتر از این مقدار جای نگرانی ندارد.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: رژیم گرفتن در دوران بارداری برای کاهش وزن یا پیشگیری از اضافه وزن برای مادر و کودک مضر خواهد بود.

دکتر رزاز یادآور شد: براساس نتایج مطالعات مختلف، وزن مناسب قبل از بارداری و افزایش مناسب وزن در طول بارداری با استفاده از تغذیه مناسب و کافی در دوران بارداری دو راهکار موثر برای پیشگیری از تولد نوزاد کم وزن است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0