• تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ 
  • کد خبر : ۱۶۳۹۳
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا:
موارد ابتلا و بستری كرونا در ایران نسبت به هفته قبل حدود ۴ برابر افزایش یافته است
 

 لزوم تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا و تشدید رعایت شیوه نامه های بهداشتی

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به افزایش موارد سرپایی و بستری کرونا در کشور، گفت: موارد ابتلا و بستری کرونا در ایران نسبت به هفته قبل حدود ۴ برابر افزایش یافته که لزوم تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا و تشدید رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، فاصله گذاری فیزیکی و تهویه مناسب، ضروری است.

 

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفتگو با خبرنگار وبدا با اشاره به هفتاد و چهارمین جلسه این کمیته در روز گذشته، اظهار داشت: در این نشست آخرین اطلاعات سویه های اُمیکرون به ویژه BA.4 وBA.5  در جهان بررسی و مشخص شد که در اکثر کشورهای دنیا در اروپا از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان، کشورهای آمریکای شمالی، جنوبی، نیوزیلند، استرالیا، ترکیه، قطر، ژاپن و اکثر کشورهای آسیایی، موارد مثبت و مرگ و میر اُمیکرون، در حال افزایش است.

وی افزود: در مطالعات مشخص شده که پدیده "ابتلای مجدد" به کرونا در زیرسویه های جدید اُمیکرون بر خلاف سایر واریانت ها که سه ماه بود، به حدود ۴ هفته رسیده است. اگر فردی مبتلا به زیرسویه  BA.1شده، ممکن است ۴ هفته بعد به همان زیرسویه یا زیرسویه های دیگر اُمیکرون از جمله BA.2 یا BA.4 یا  BA.5 مبتلا شود. در واریانت های قبلی، سیستم ایمنی فرد باعث جلوگیری از عفونت مجدد می شد ولی در مورد زیرسویه های اُمیکرون تا حدود زیادی وجود ندارد و عفونت تا ۴ هفته بعد از ابتلا، محتمل است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: زیرسویه BA.2.75 در هند شناسایی و گزارش شده است  و سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که این زیر سویه باید بررسی و رصد   شود و در حال حاضر اطلاعاتی نداریم که این زیرسویه موجب شدت بیماری نسبت به زیرسویه های دیگر اُمیکرون می شود یا خیر اما بنظر نمی رسد باتوجه به یافته ها، چنین مساله ای صادق باشد.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۱۶ هزار مورد ابتلا به آبله میمونی در دنیا شناسایی شده، یادآور شد: سازمان جهانی بهداشت باتوجه به افزایش موارد ابتلا به این بیماری، هشدار داده است که باید مورد توجه کشورمان قرار گیرد و اقدامات لازم از جمله تهیه واکسن انجام شود تا در صورت شناسایی این بیماری در کشور، آمادگی لازم داشته باشیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: در جلسه روز گذشته نماینده سازمان غذا و دارو در مورد تاریخ انقضای واکسن ها و داروها گزارشی ارائه کرد که این روند در دنیا در مورد واکسن فایزر و آسترازنکا هم انجام می شود یعنی بعد از ۶ ماه بر اساس پروتکل ها، استراتژی ها و ارزیابی های واکسن، تاریخ انقضا پس از تست های تخصصی و پایداری می تواند تا ۶ ماه یا بیشتر افزایش یابد بنابراین تمدید تاریخ انقضای واکسن ها، مساله جدیدی نیست و در مورد همه واکسن ها، چنین فرآیندی وجود دارد که بعد از ۶ ماه، با ارزیابی های تخصصی سازمان های غذا و دارو، تاریخ انقضای واکسن ها می تواند تغییر پیدا کند.

دکتر جماعتی ادامه داد: تا کنون چندین بار تاریخ انقضای واکسن فایزر بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده، تغییر یافته که ممکن است ۶ یا ۹ ماه، دوره انقضا، تمدید شود و این مساله جدیدی نیست. در مورد سایر واکسن ها نیز این فرآیند چندین بار توسط سازمان های غذا و دارو کشورهای مختلف انجام شده است.

وی به انجام مطالعات اولیه و تست های حیوانی برای تولید واکسن کرونا بر اساس زیرسویه های جدید اشاره و خاطرنشان کرد: ممکن است زیرسویه های جدید اُمیکرون، نسبت به واکسن های قبلی تاثیر کمتری بپذیرند و به همین دلیل در دنیا و کشور ما، ارزیابی ها انجام شده و نیاز به ساخت واکسن بر اساس سویه اُمیکرون، ضروری بنظر می رسد و در حال تحقیق و تولید هستند. در ایران چندین شرکت واکسن سازی نیز وارد این پروسه شده اند. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بیشترین تاثیر واکسن ها در کاهش بستری و مرگ و میر گزارش شده اما الان بحث این است که با استفاده از واکسن ها از ابتلا به بیماری نیز پیشگیری شود و بیشتر روی تقویت سیستم ایمنی مخاطی و تنفسی تمرکز شده  است ‌و‌ برخی از شرکت ها به سمت ساخت واکسن های استنشاقی یا خوراکی رفته اند تا علاوه بر کاهش شدت بیماری و مرگ و میر، از ابتلا به کرونا نیز جلوگیری کنند که تحول جدیدی در دنیا به حساب می آید.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0