• تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ 
  • کد خبر : ۲۰۴۳۹
پیشنهاد ارزیابی داروی پكسلووید به سازمان غذا و دارو
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خبر داد:

پیشنهاد ارزیابی داروی پکسلووید به سازمان غذا و دارو

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: تاثیر داروهای ضدویروسی خوراکی مانند «پکسلووید» و «مولنوپیراویر» در بخش سرپایی در جلسه کمیته علمی کشوری کرونا بررسی شد. پیشنهاد این کمیته به سازمان غذا و دارو، با توجه به تاثیر بهتر «پکسلووید»، ارزیابی ظرفیت تولید این دارو در شرکت های دارویی و در صورت طی مراحل قانونی، ورود به فهرست دارویی کشور است.

پیشنهاد ارزیابی داروی پکسلووید به سازمان غذا و دارو/ باید به دنبال تقویت بخش سرپایی باشیم./ تغییری در درمان های بستری در راهنماهای بالینی در کشورهای مختلف ایجاد نشده است./ مصرف پکسلووید در افرادی که ضعف در سیستم ایمنی، سن بالا و بیماری زمینه ای ندارند، در هیچ کشوری توصیه نشده است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: تاثیر داروهای ضدویروسی خوراکی مانند «پکسلووید» و «مولنوپیراویر» در بخش سرپایی در جلسه کمیته علمی کشوری کرونا بررسی شد. پیشنهاد این کمیته به سازمان غذا و دارو، با توجه به تاثیر بهتر «پکسلووید»، ارزیابی ظرفیت تولید این دارو در شرکت های دارویی و در صورت طی مراحل قانونی، ورود به فهرست دارویی کشور است.  

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفتگو با خبرنگار وبدا با اشاره به برگزاری هشتاد و یکمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار داشت: در این جلسه ، آخرین وضعیت دستورالعمل های درمانی کرونا در دنیا بررسی و مشخص شد که در زیرسویه های جدید اُمیکرون که میزان بستری و مرگ و میر کمتری نسبت به سویه های قبلی نظیر دلتا دارند، باید به دنبال تقویت بخش سرپایی باشیم.

وی افزود: تغییری در درمان های بستری در راهنماهای بالینی در کشورهای مختلف ایجاد نشده اما در درمان سرپایی، بیشتر تمرکز بر درمان های خوراکی ضدویروسی به ویژه برای بیماران خفیف تا متوسط، در 5 روز اول بیماری، برای افراد مسن، بیماران با ضعف سیستم ایمنی و بیماران دارای عوامل خطر است چراکه این عوامل موجب شدت بیماری می شود و توصیه بر این است که در 5 روز اول، این بیماران از داروهای ضدویروسی خوراکی استفاده کنند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: یکی از بهترین داروهای ضدویروسی خوراکی، «پکسلووید» است که در راهنماهای بالینی خیلی از کشورها، توصیه و در مطالعات مختلف، نشان داده شده که تاثیر این دارو در کاهش بستری شدن بیماران خفیف تا متوسط که با توجه به شرایط شان(افراد با سن بالا، ضعف سیستم ایمنی و وجود عوامل خطر) تحت درمان با این دارو قرار گرفته اند، بیش از 80 درصد بوده است.

دکتر جماعتی ادامه داد: داروی دیگر خوراکی، «مولنوپیراویر» است که کمتر از 50 درصد در شرایط مشابه با داروی «پکسلووید» برای آن دسته از بیماران، در کاهش بستری شدن بیمارستانی، تاثیر داشته است. برای کمک به عدم اشغال بالای تخت های بیمارستانی، خستگی کادر درمانی و صرف هزینه های بالا، توصیه بر این است که بخش سرپایی تقویت شده و استفاده از داروهای خوراکی ضدویروسی گسترش یابد تا میزان بستری شدن کاهش یابد و فشار زیادی به اقتصاد کشور، بیمارستانها و پرسنل آنها وارد نشود.  

وی با اشاره به مصرف فرم خوراکی داروی «رمدسیویر»، گفت: رمدسیویر خوراکی و پرودراگ های این دارو که در مطالعه ای در ژورنال پزشکی نیوانگلند به آن پرداخته و با داروی پکسلووید مقایسه شده،  از نظر تاثیرگذاری، اختلاف چندانی در کاهش بستری بیماران خفیف تا متوسط با همدیگر ندارند و می تواند از سوی سازمان غذا و دارو مورد ارزیابی قرار گیرد اما بر اساس مطالعات و یافته های بیشتر در مورد داروی پکسلووید و استفاده از آن در راهنماهای بالینی کشورهای مختلف، تاکید کمیته علمی، بررسی و ارزیابی پکسلووید است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: در صورت تایید داروی پکسلووید و ورود آن به فهرست دارویی کشور، موارد و شرایط مصرف آن توسط وزارت بهداشت مشخص می شود و مصرف آن برای همه مبتلایان کرونا به ویژه آنهایی که ضعف در سیستم ایمنی، سن بالا و بیماری زمینه ای ندارند، در هیچ کشوری توصیه نشده است.

دکتر جماعتی با بیان اینکه بر اساس گزارش های ارائه شده در کمیته علمی کشوری کرونا، زیرسویه BA.5 به تدریج در حال کاهش است، گفت: در حال حاضر شیوع زیرسویه های BA.2.75، XBB.1 و BQ در کشور در حال افزایش است که این زیرسویه ها می توانند از نظر سرایت زایی، جدی باشند اما از نظر مرگ و میر و بستری، نسبت به زیرسویه های قبلی، ممکن است تفاوت زیادی نداشته باشند. در برخی کشورها از جمله آمریکا، زیرسویه XBB.1.5 در حال افزایش است که سرایت زایی و تکثیر بالایی دارند اما از نظر شدت بیماری، بستری و مرگ و میر، تفاوت چشمگیری با زیرسویه های غالب برخی کشورها ندارند.

وی ضمن تاکید بر لزوم تقویت بخش سرپایی در مدیریت کرونا در کشور، یادآور شد: باتوجه به موج ها و جهش هایی که در ویروس کرونا شکل می گیرد که سرایت زایی سویه ها معمولا افزایش می یابد اگرچه شاید میزان بستری و مرگ و میر، چندان افزایش نیابد، لازم است که تمرکز بیشتری بر تقویت بخش سرپایی در درمان کرونا شود چراکه با محدودیت تخت های بیمارستانی، خستگی کادر درمانی و مشکلات آموزشی برای پزشکان، دستیاران و اینترن ها با اشغال سایر بخش های بیمارستانی برای بیماران کرونایی روبرو می شویم و نیاز است که بار بیمارستانی و فشار بر سیستم درمانی، اضافه نشود

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0