• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۲/۲۶ 
طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین
كپسـول‌هـای خـوراكی بابونـه، در كــاهش علایــم تهــوع و استفراغ ناشی از بارداری مؤثر است

زنجبیــل و ویتامین ب 6 هم همین تأثیر را دارند


تحقیقات پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین نشان داد که کپسـول‌هـای خـوراکی بابونـه، زنجبیــل و ویتامین ب 6، هر سه در کــاهش علایــم تهــوع و استفراغ ناشی از بارداری مؤثر هستند و برتری بین سه دارو وجود ندارد.
فاطمه رنجکش، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و مجری اصلی این پژوهش گفت: تهوع و استفراغ، شایع‌ترین علامت ناراحت کننده دوران بارداری است که در 50 تا 90 درصد موارد، دیده می‌شود. وی با اشاره به اینکه تهوع و استفراغ بارداری، بر زندگی خانوادگی فرد، توانایی انجام فعالیت روزانه، عملکرد اجتماعی و سطح استرس او تأثیر منفی دارد؛ گفت: امتناع از غذا خوردن و در نتیجه کاهش میزان انرژی دریافتی، بر میزان فعالیت فیزیکی فرد نیز تأثیر می‌گذارد و به فرد، احساس بیمار بودن می‌دهد که این حس می‌تواند بر حس تندرستی و سلامت روان او نیز تأثیرگذار باشد.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی با اشاره به اینکه داشتن یک بارداری ایمن و به دنبال آن، زایمان ایمن و بی خطر؛ از حقوق بانوان و وظایف تیم‌های بهداشتی و درمانی محسوب می‌شود، تصریح کرد: این مطالعه با هدف مقایسه اثر بابونه، زنجبیل و ویتامین ب 6، بر بهبود تهوع و استفراغ دوران بارداری به منظور افزایش ارتقای سلامت مادران انجام شد.
رنجکش گفت: به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد جامعه ما به استفاده از طب ایرانی(سُنّتی) و مصرف داروهای گیاهی، کپسـول‌هـای خـوراکی بابونـه، زنجبیــل و ویتامین ب 6، می‌تواند به عنوان درمان مکمل در کنار داروهای رایج مورد استفاده قرار گیرد و این امر نیازمند مطالعات بیشتری در این زمینه است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0