عنوان خدمت : تقسیم و توزیع نیروهای پزشک در سطح دانشگاه های علوم پزشکی سراسر
شناسه خدمت: (۱۸۰۴۱۰۱۴۱۰۰)

-  (مشاهده فرم شناسنامه خدمت)

نوع خدمت :

خدمت به شهروندان (G2C)
خدمت به کسب و کار(G2B)

شرح خدمت :

هر ساله براساس نظام تخصيص منابع ساختاري خدمات درمان بستري كشور، آمار متخصصین و خدمات تخصصي موجود در بانك اطلاعاتي نيروهاي تخصصي، تعداد فارغ التحصيلان هر رشته، مستندات و نظرات كارشناسي دانشگاهها و معاونت درمان وزارت متبوع، سهميه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تعيين مي گردد.

توزیع نیروهای تخصصی متعهد خدمت در دانشگاه نیز بر اساس دستور العمل توزيع كه به توشيح مقام عالي وزارت رسيده، برحسب اعلام نیاز، اولویت‌بندی اولیه و تعداد نیروهای تخصیص یافته صورت می‌پذیرد. دانشگاه مجاز به توزیع پزشکان متخصص معرفی شده در مراکز مورد نیاز خود برحسب اولویت‌های در نظر گرفته شده می‌باشد.
پزشک برای گذراندن دوره تعهدات می بایست در مرحله اول جهت ثبت اطلاعات و مشخصات هویتی به معاونت درمان محل تحصیل مراجعه نماید . اطلاعات توسط کارشناس مسئول توزیع نیروهای تخصصی، در سامانه https://avab.behdasht.gov.ir/specialist ثبت و مدارک بصورت فیزیکی به وزارت متبوع ارسال می گردد.
پس از حدود سه ماه پزشکان جهت انتخاب محل طرح به سامانه https://avab.behdasht.gov.ir/specialist مراجعه نموده و نسبت به انتخاب شهرهای مورد نظر اقدام می نمایند.
در مرحله بعد وزارت بهداشت نسبت به تعیین دانشگاه محل طرح پزشک اقدام و ابلاغ های ایشان به دانشگاه های مورد نظر ارسال می گردد.
سپس دانشگاه  علوم پزشکی قزوین پس از دریافت مدارک و مستندات پزشک از طریق این لینک نسبت به تعیین بیمارستان محل طرح پزشک اقدام می نماید و ابلاغ مربوطه صادر می گردد.
رسید خدمت : عدم مصداق

مسئول ارائه خدمت : 

 دکتر زهرا رجبی،  مدیر امور بیماریها،  خانم خاطره بیگی کارشناس توزیع نیروهای تخصصی
شماره تماس: 02833676464

آدرس: بلوار میرداماد ( غیاث آباد) – ابتدای خیابان مفتح – ساختمان شماره 2 ستاد دانشگاه – طبقه دوم – اتاق شماره 9

قوانین و مقررات خدمت:

دستور العمل اجرایی تعهد خدمت فارغ التحصیلان رشته های تخصصی پزشکی بالینی

مستندات مورد نیاز برای خدمت :
صفحه اول و دوم شناسنامه (اطلاعات همسر)،
سند تعهد محضری،
گواهی معافیت یا انجام طرح پزشکی عمومی،
گواهی معافیت یا انجام خدمت نظام وظیفه و مدارک ایثارگری 
مدت زمان انجام خدمت :

از زمان تحویل مدارک پزشک جهت بازگذاری در سامانه آواب تا زمان تعیین محل 4 ماه طول میکشد.از ثبت نام تا انتخاب محل : 2 ماه ، از انتخاب محل تا صدور ابلاغ وزارتی : 45 روز، از زمان ابلاغ وزارتی تا صدور ابلاغ دانشگاه :15 روز)

ساعات ارائه خدمت: 
ساعات اداری کلیه ایام هفته  
تعداد بار مراجعه حضوری :  حداکثر 2 بار

هزینه‌های مورد نیاز جهت اخذ خدمت: رایگان 
نحوه دسترسی به خدمت :

 درخواست خدمت: 

ارائه خدمت:حضوری ( جهت ارائه مدارک به معاونت توسعه) – الکترونیکی

آدرس الکترونیکی خدمت :   (http://avab.behdasht.gov.ir/specialist/) دریافت حکم پزشکان (درون سازمانی)

http://vct.qums.ac.ir/Portal/home جهت تکمیل فرم ثبت نام و ارائه مدارک و چارگون جهت صدور معرفی نامه ها

پرسش های متداول : 

  • خدمات مورد تعهد در کدام رشته‌ها 20 در صد کاهش یافته است؟

    روانپزشکی، توانبخشی، رادیوتراپی، پزشکی هسته‌ای، عفونی کودکان و داخلی از آذر 1397
 
  • خدمات مورد تعهد در کدام رشته‌ها به صورت اختیاری می‌باشند؟
    پزشکی اجتماعی، پزشکی ورزشی، طب هوا فضا و طب کار
 
  • آیا پزشکان متعهد خدمت قبل از شروع دوره طرح مجاز در دخالت در امور درمان می‌باشند؟
    طبق دستور شماره 1267 مورخه 25/9/96 معاون محترم توسعه وزارت متبوع مشمولین طرح نیروی انسانی مادامیکه طرح نیروی انسانی را شروع نکرده‌اند و یا معافیت اخذ نکرده‌اند، مجاز به دخالت در امور درمان نبوده و به‌کارگیری ایشان دارای وجاهت قانونی نمی‌باشد.
 
  • شرایط صدور پروانه مطب جهت پزشکان متعهد خدمت غیر هیات علمی با سهمیه مازاد مناطق محروم به چه صورت می‌باشد؟
    صدور پروانه مطب برای پزشکان فوق‌الذکر همانند شرایط صدور پروانه مطب و مطابق سنوات متعهدین سهمیه آزاد که طرح نیروی انسانی خود را سپری ننموده‌اند منوط به صدور گواهی عدم نیاز به حضور و خدمات ایشان در ساعات غیر اداری از سوی دانشگاه محل خدمت با لحاظ نمودن شرایط موجود در دستورالعمل نحوه فعالیت پزشکان متعهد خدمت در مطب شماره 176/400د مورخه 15/1/97 مجاز خواهد بود.
 
  • کدامیک از شهرستان های استان مشمول طرح ماندگاری می باشد؟
     شهرستان بوئین زهرا از شهرستانهای گروه ب  و مشمول پرداخت ثابت می باشد
 
  • آیا جابه جایی محل خدمت در داخل استان در دوره تعهدات امکان پذیر می باشد؟
  •   متخصصین متعهد خدمتی که حداقل یک سال از تعهدات قانونی خود را در استان انجام داده باشند و متقاضی جابه جایی محل خدمت در سایر شهرستان های استان باشند به ترتیب اولویت 1- بویین زهرا 2- تاکستان3- آبیک و در صورت وجود نیروی جایگزین با درخواست ایشان موافقت خواهد گردید. بدیهی است ایشان می بایست درخواست خود را حداقل سه ماه پیش از زمان توزیع نیروهای تخصصی سال بعد (خرداد ماه) به بیمارستان محل خدمت و شبکه مربوطه اعلام و در صورت موافقت ایشان، و احراز شرایط از سوی شبکه به این حوزه اعلام گردد.
 
  • آیا غیبت متخصصین ضریب کا در حین تعهدات به میزان تعهدات در انتها اضافه خواهد شد؟
    با توجه به اینکه طبق بخشنامه 6045 مورخ 23/4/88 روزهای عدم حضور جز تعهدات قانونی قابل محاسبه نمی باشد، در انتها می بایست جبران گردد.
 
  • متخصصین ضریب کا چه مدت زمان دارند تا دوره تعهدات را آغاز کنند؟
    از تاریخ ابلاغ وزارت متبوع و معرفی متخصصین تا 3 هفته وقت دارند تا شروع به کار نمایند.
 
  • مدت تعهدات پزشکان ضریب کا چگونه محاسبه می شود؟

       آیتم های متعدد در میزان تعهدات نیروهای ضریب کا موثر می باشد، من جمله مندرجات سند تعهد محضری، گذراندن طرح پزشکی عمومی و ضریب محرومیت و ضریب کا منطقه ای که تعهدات خود را در آن آغاز نموده اند.  تمامی مواردبالا توسط اداره کارگزینی معاونت توسعه محاسبه خواهد شد.       

 
  • درخواست تمام وقتی متخصصین ضریب کا به چه صورت اقدام می گردد؟
    درخواست پزشکان از طرف بیمارستان محل خدمت به معاونت درمان دانشگاه ارسال می گردد و معاونت درمان دانشگاه پس از بررسی عدم ممنوعیت خاص در 2 کا بودن پزشک، پزشک مربوطه را به سازمانهای بیمه گر معرفی می نماید.
 
  • آیا قبل از شروع به کار در بیمارستان محل خدمت می توان مبلغ ودیعه مسکن را درخواست نمود؟
    کلیه درخواست های نیروهای ضریب کا پس از اعلام شروع به کار از مرکز محل خدمت انجام پذیر می باشد.
 
  • درخواست نیروهای ضریب کا به وزارت متبوع در چه زمانی انجام می گیرد؟
    درخواست های دانشگاه به نیروهای ضریب کا پس از جمع آوری اعلام نیاز مراکز تابعه معمولا در مرداد ماه هر سال به وزارت متبوع ارسال می گردد.
 
  • آیا پزشکان ضریب کا مشمول دریافت فوق العاده محرومیت از مطب می باشند؟
    برخورداری از مزایای دستورالعمل برقراری فوق العده حق محرومیت از مطب و حق الزحمه طرح تمام وقتی( 2K) به طور همزمان مجاز نمی باشد.
 
  • جهت درخواست ودیعه مسکن چگونه باید اقدام نمود؟
    کلیه درخواست های مرتبط با پزشکان ضریب کا می بایست با اطلاع معاونت درمان دانشگاه انجام شود. نیروی ضریب کا درخواست خود را به معاونت درمان ارسال و در صورتی که ایشان مشمول دریافت ودیعه مسکن شوند، طی مکاتبه ای به معاونت توسعه جهت تخصیص وجه ارسال می‌گردد.
 
  • مدارک لازم برای شروع به کار نیروهای ضریب کا چیست؟
    1.سند تعهد محضری، گواهی پایان کار پزشکی عمومی، مدارک شناسایی( شناسنامه)، پروانه دائم پزشکی، گواهی پایان خدمت برای آقایان
 
  • در حال حاضر وضعیت مقیمی پزشکان به چه صورت می باشد؟
    طبق بخشنامه شماره 23225 مورخ 96/9/25 وضعیت مقیمی از ابتدای دی ماه 96 به شرح ذیل می باشد.  مرکز آموزشی درمانی کوثر: متخصصین زنان و زایمان، بیهوشی  مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی: طب اورژانس مرکز آموزشی درمانی بوعلی سینا :  طب اورژانس
 
  • تقسیم نیروها و انتخاب محل خدمت بر چه اساسی صورت خواهد گرفت؟

    اولویت اول:  فرزندان شهدا ، آزادگان ،جانبازان بالای 35%

    اولویت دوم:  خانم های متاهل

    اولویت سوم:  آقایان متاهل

    اولویت چهارم: خانم های مجرد

    اولویت پنجم: آقایان مجرد

    اولویت ششم: آقایان مشمول خدمات وظیفه عمومی

    ·تبصره1: همسرانی که به طور همزمان تقسیم شوند ترجیحاً بر اساس نیاز استان به یک شهرستان معرفی خواهند شد.

    ·تبصره2: در صورتیکه بین فارغ التحصیلان یک رشته در انتخاب اولویت، تمامی گزینه ها یکسان باشد از آیتم 1- بومی بودن 2-داشتن بورد تخصصی و نمره بورد کتبی جهت تعیین محل استفاده می گردد

    ·در خصوص رشته هایی که داشتن بورد تخصصی ملاک درخواست بیمارستان آموزشی بوده است، این آیتم در اولویت اول تعیین کننده خواهد بود.

     

    از زمان توزیع نیروها از وزارت متبوع و اعلام اسامی، متخصصین محترم حداکثر تا 1 هفته فرصت دارند که به  واحد امور بیمارستانهای معاونت درمان و یا در سایت معاونت درمان دانشگاه مراجعه و ضمن مطالعه و توجیه مقررات، فرم مشخصات را تکمیل نمایند.

     **پس از مدت مذکور دانشگاه نیز ظرف مدت یک هفته محل خدمت معرفی شدگان را تعیین و طی احکام جداگانه ابلاغ خواهد نمود و متخصصین محترم نیز موظف هستند حداکثر طی یک هفته به محل تعیین شده مراجعه و شروع به کار نمایند. 

    بدیهی است بعد از این مدت زمانی (3هفته ) چنانچه شروع به کار اتفاق نیافتاده باشد ، موضوع با عنوان غیبت به وزارت متبوع اعلام خواهد شد . 

    **لازم به ذکر است متخصصینی که طبق زمان اعلام شده اقدام ننمایند مجاز به انتخاب محل طبق اولویت های اعلامی نخواهند بود و دانشگاه بر اساس نیاز اعلام شده نسبت به تقسیم نیروها اقدام خواهد نمود

     
 
  • نحوه حضور و فعالیت پزشکان متعهدخدمت چگونه می باشد؟

    پزشکان متعهد خدمت ( متعهدین خاص، متعهدین عام، استخدامی ها، نفرات برتر برد و ...) همانند سایر پزشکان و طبق بخشنامه شماره 22917 تاریخ 96/9/20 و دستورالعمل شماره 96437 مورخ 3/9/88  موظف به حضور کامل ( ساعات اداری تمامی روزهای هفته به جزء ایام تعطیل ) در محل خدمت بوده و تعداد آنکالی ها نیز بر اساس شرایط بیمارستان و تحت نظارت ریاست بیمارستان قابل برنامه ریزی خواهد بود.

    *تبصره: در صورت عدم امکان استفاده از پزشکان سایر بیمارستانها یا شهر ها یا رشته ها می توان از همان پزشک موجود برای تامین پوشش شبانه روزی بیش از 15 شب استفاده نمود.

     بدیهی است هر گونه درخواست فعالیت خارج از این روند در بین متخصصین متعهد خدمت به دلایل مختلف می‌بایست با درخواست کتبی پزشک و اظهار نظر ریاست بیمارستان و ریاست شبکه به هیآت عالی نظارت ارسال گردد که در صورت تصویب در این هیآت ، طبق ضوابط اعلام شده مورد اقدام خواهد گرفت.

 
  • آیا با فعالیت در بخش خصوصی متعهدین خدمت موافقت می گردد؟

  با توجه به ابلاغ بخشنامه شماره 176/400د مورخه 15/1/97  از سوی معاون محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صدور پروانه مطب برای پزشکان متعهد خدمت منوط به صدور گواهی عدم نیاز به حضور و خدمات ایشان در ساعات غیر اداری از سوی دانشگاه محل خدمت با لحاظ نمودن شرایط موجود در دستورالعمل نحوه فعالیت پزشکان متعهد خدمت در مطب (دریافت دستورالعمل) مجاز خواهد بود.

 
  • تسهیلات مسکن دانشگاه به چه صورت می باشد؟

           

به استناد ماده بیست و دو دستور العمل نحوه توزیع فارغ التحصیلان رشته های تخصصی پزشکی که سالانه به توشیح مقام عالی وزارت رسیده و ابلاغ می گردد دانشگاه موظف به تامین مسکن متخصصین متعهد خدمت چه به صورت پانسیون در بیمارستان یا به صورت واگذاری خانه های استیجاری یا سازمانی بدون کسر اجاره بها از حقوق آنان می باشد.

در این دانشگاه با توجه به کافی نبودن پانسیون یا خانه های سازمانی، متخصصینی که موفق به اسکان در این اماکن نمی شوند مشمول دریافت ودیعه مسکن به مبلغ حداکثر 200میلیون ریال در شهر قزوین، حداکثر 160 میلیون ریال در شهرستان تاکستان می باشند. در شهرستان بوئین زهرا واحدهای مسکونی داخل بیمارستان در اختیار پزشکان قرار می گیرد. در شهرستان آبیک بیمارستان موظف است یا واحدهای مسکونی در اختبار پزشکان قرار دهد و یا مبلغ 3 میلیون ریال به پزشکان به عنوان کمک هزینه مسکن ارائه نماید.

       

6.0.9.0
گروه دورانV6.0.9.0