شرح وظایف کارشناس مسئول بهداشت خانواده در ستاد شهرستان

 

  •   برنامه ریزی و مدیریت
  1. رهبری و مدیریت تدوین طرح های  عملیاتی در سطح ستاد شهرستانها در خصوص باروری سالم و مراقبت مادران  ، سالمندان ، کودکان ، شیر مادر و میانسالان و نظام مرگ
  2. رهبری و مدیریت تدوین طرحهای مداخله ای بر حسب ضرورت در خصوص کلیه ارائه خدمات بهداشت باروری   
  3. برنامه ریزی ،‌اجرا و ارزشیابی مناسبت های سلامت معاونت
  4. رهبری و مدیریت  تدوین طرحهای ارتقای کیفیت
  5. رهبری و مدیریت  تدوین تحقیقات بهداشتی
  6. ·رهبری و مدیریت  جمع آوری تحلیل ، و ارائه اطلاعات و گزارش در زمینه برگزاری کارگاهها  و جلسات اموزش  و تدریس موارد بهداشت خانواده
  7. رهبری و مدیریت  تجزیه وتحلیل آمار و ا طلاعات ارسالی به مراکز ومقایسه با حد انتظار و فعالیت دوره مشابه قبل

 

  •  نظارت و پایش
  1.  نظارت بر چگونگی انجام پایش فعالیت های مراکز بهداشتی درمانی در خصوص باروری سالم و سرطانهای شایع
  2. نظارت بر چگونگی پایش فعالیت های پایگاههای بهداشتی در خصوص باروری سالم و سرطانهای شایع
  3.  نظارت بر چگونگی پایش فعالیت های مطب های خصوصی در خصوص باروری سالم و سرطانهای شایع
  4.  نظارت بر چگونگی پایش فعالیت های مراکز ارائه دهنده مشاوره قبل از ازدواج
  5.  نظارت بر چگونگی پایش فعالیت های استریلیزاسیون واحد مامائی مراکز تابعه
  6.  نظارت بر چگونگی پایش فعالیت های مراکز بهداشتی درمانی در خصوص ارائه خدمات مادران باردار  (مراقبت های قبل، حین و پس از زایمان )
  7. نظارت بر چگونگی پایش فعالیت های پایگاههای  بهداشتی در خصوص ارائه خدمات مادران باردار (مراقبت های قبل، حین و پس از زایمان )
  8.  نظارت بر چگونگی پایش فعالیت های مراکز بهداشتی درمانی و پایگاههای  بهداشتی در خصوص ارائه خدمات کودکان ، تغذیه و سالمندان
  9.  نظارت بر ارسال دستور العملهای اجرائی به مراکز بهداشتی درمانی   ،پایگاههای بهداشتی و مطب های خصوصی
  10.  نظارت بر چگونگی انجام طرحهای تحقیقاتی
  11.  نظارت بر چگونگی اجرای طرحهای مداخله ای در خصوص افزایش کیفیت ارائه خدمات به مادران باردار (مراقبت های قبل، حین و پس از زایمان ) ، باروری سالم ، کودکان و.......
  12.  نظارت بر چگونگی پیگیری موارد مرگ مادر و کودک
  13.  نظارت بر توزیع نیروی انسانی

 

  •  هماهنگی
  1.  هماهنگی با واحد های آموزش بهداشت ، گروه بهداشت محیط  ، بهداشت مدارس وگسترش و..... بر حسب ضرورت فعالیت
  2.  هماهنگی با مراکز و پایگاهها و مطب های خصوصی بر حسب ضرورت
  3.  هماهنگی برون بخش :با سایر نهاد ها در صورت لزوم

 

  •  اقدامات اجرائی
  1.  رسیدگی به شکایات مردمی درزمینه باروری سالم و سرطانهای شایع و مشاوره قبل از ازدواج و ارائه خدمات به  مادران باردارو ......
  2. رسیدگی به شکایات پرسنل بهداشتی
  3. همکاری در طرحهای بهداشتی تحقیقاتی
  4. تشکیل کلاس و جلسات آموزشی جهت پرسنل شاغل

 

  • پشتیبانی

 

  1. پیگیری اعتبارات بهداشت خانواده
  2.  پیگیری جهت خرید  تجهیز ات مورد نیاز بر حسب بر آورد کارشناسان بهداشت خانواده
  3. تائید  نیاز دفاتر و  فرمهای مادران و بوکلت مادران  و.... جهت واحدهای محیطی مراکز تابعه  بر حسب بر آورد کارشناسان بهداشت خانواده و اعلام به معاونت

 

  •  ارزشیابی

 

  1.  ارزشیابی کمی و کیفی  ارائه فعالیت های باروری سالم ، و مراقبت مادران و ..... براساس بخشنامه های کشوری در مراکز بهداشتی درمانی ، پایگاههای بهداشتی و مطب های خصوصی
  2.  ارزشیابی پرسنل بهداشت خانواده بصورت سالیانه
  3.  ارزشیابی میزان دسترسی به اهداف مد نظر در برنامه های عملیاتی تنظیم ، مادران و ...

 

  •  عضویت درکمیته ها ، کمیسیون ها، شوراها وجلسات کارگروه وگروههای کارشناسی

 

شرح وظایف کارشناس برنامه مادران:

  1.  تهیه برنامه عملیاتی سالیانه برنامه مادران
  2.   نظارت بر عملکرد پرسنل واحدهای محیطی در زمینه اجرای مراقبتهای ادغام یافته سلامت مادران
  3.   تجزیه و تحلیل و محاسبه شاخصهای برنامه ماردان
  4.  - هماهنگی با واحد بهداشت خانواده معاونت بهداشتی در خصوص برنامه مادران
  5.   برنامه ریزی و تنظیم برنامه آموزشی برنامه مادران
  6.   آموزش پرسنل محیطی ـ ستادی ـ رابطین متخصص ادارات ـ پرسنل جدید الورود و ... در زمینه برنامه مادران
  7.   بررسی علل زایمان زودرس گزارش شده از مراکز شهری و روستایی
  8.   عضویت در کمیته مرگ و میر مادران
  9.   هماهنگی تشکیل کمیته بررسی مرگ و میر مادران و زایمانهای زودرس به صورت فصلی
  10.   تهیه و تنظیم مطالب آموزشی ـ‌ جزوه آموزشی برنامه مادران
  11.  هماهنگی با مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی جهت برگزاری کلاس آموزشی وی‍ژه مادران در دوران بارداری و پس از زایمان
  12.   درخواست تجهیزات مورد نیاز مراکز، و خانه های بهداشت جهت رفع کمبودها

 

شرح وظایف کارشناس برنامه باروری سالم

  1. -تهیه برنامه عملیاتی سالیانه برنامه باروری سالم
  2. - نظارت بر عملکرد پرسنل واحدهای محیطی در زمینه اجرای صحیح برنامه باروری سالم
  3. - جمع بندی آمار ارسالی از مراکز محیطی
  4. ارسال آمار به واحد بهداشت خانواده معاونت بهداشتی به صورت فصلی
  5. - برنامه ریزی و تنظیم برنامه کارگاه‌ها و کلاسهای آموزشی برنامه باروری سالم
  6. - هماهنگی با مسؤولین مافوق جهت تقدیر از پرسنل فعال در برنامه باروری سالم
  7. - تهیه مطالب آموزشی در زمینه برنامه باروری سالم
  8. - ارسال مطالب آموزشی جهت چاپ در روزنامه های محلی
  9. - آموزش پرسنل ستادی ـ رابطین متخصص ادارات مربیان و سوادآموزان نهضت، مربیان مهدکودک و پرسنل جدیدالورورد
  10. -برنامه ریزی و هماهنگی آموزش های هنگام ازدواج
  11. تدریس بخش سلامت باروری و جنسی در آموزشهای هنگام ازدواج
  12.  هماهنگی با واحدهای محیطی جهت اجرای برنامه های آموزشی طی هفته جمعیت

شرح وظایف کارشناس برنامه سلامت سالمندان:

  1. تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی سالیانه سلامت سالمندان
  2. - تهیه و تنظیم گزارش عملکرد برنامه سلامت سالمندان به صورت فصلی و سالیانه
  3. - تنظیم و هماهنگی جهت اجرای برنامه های روز جهانی سالمندان
  4. - نظارت بر عملکرد واحدهای محیطی در زمینه اجرای برنامه سلامت سالمندان
  5. - دریافت آمار ارسالی از مراکز و خانه های بهداشت
  6. بررسی آمارهای دریافتی از واحدهای محیطی
  7. - ارسال پسخوراند در زمینه آمارهای بررسی شده به مراکز و خانه های بهداشت
  8. - ارسال آمار فصلی برنامه سالمندان به واحد سالمندان ستاد دانشگاه
  9. - هماهنگی با واحد سالمندان گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه و کارشناس مسؤول برنامه
  10. - آموزش پرسنل محیطی، ستادی رابطین متخصص ادارات در زمینه سلامت سالمندان (طبق برنامه عملیاتی و یا براساس مناسبتهای تقویمی)
  11. - هماهنگی با واحد مشارکتها و دعوت رابطین بهداشتی ادارات و ارگانها جهت شرکت در کمیته سالمندان
  12. - عضویت در کمیته سلامت سالمندان
  13. - آموزش سالمندان
  14. - تهیه فرمهای مربوط به آموزش سالمندان (فرمهای آموزش دیده، اطلاعات ماندگار، رفتار نسبتاً پایدار(
  15. - دریافت آمار ارسالی آموزش دیده
  16. - دریافت آمار ارسالی اطلاعات ماندگار
  17. - دریافت آمار ارسالی رفتار نسبتاً پایدار
  18. - ارسال آمار آموزشی برنامه سالمندان به واحد سالمندان ستاد دانشگاه

شرح وظایف کارشناس برنامه سلامت کودکان:

  1.   - تهیه برنامه عملیاتی سالیانه کودکان
  2. - برنامه ریزی و تنظیم کارگاههای آموزشی برنامه کودکان
  3. - نظارت بر عملکرد پرسنل واحدهای محیطی در زمینه اجرای برنامه کودکان (شیرمادر ـ کودک سالم ـ‌ مانا - asq  )
  4. - محاسبه شاخصهای بهداشتی برنامه کودکان
  5. - آموزش پرسنل محیطی ـ ستادی ـ رابطین متخصص ادارات و ... در زمینه برنامه کودکان
  6. - تهیه مطالب آموز شی و پمفلت آموزشی کودکان
  7. - عضویت در کمیته کودک سالم
  8. - عضویت در کمیته شیرمادر
  9. - عضویت در کمیته مانا (مراقبت‌های ادغام یافته ناخوشیهای اطفال )
  10. - عضویت در کمیته مرگ کودکان ۵۹-۱ ماهه
  11. - هماهنگی جهت تشکیل کمیته های کودک سالم ـ شیرمادر ـ مانا ـ‌مرگ کودکان ۵۹-۱ ماهه
  12. - تکمیل چک لیست ارزیابی بخش اطفال بیمارستان
  13. - ورود اطلاعات مربوط به ارزیابی بیمارستان در نرم افزار مربوطه
  14. - نظارت بر فعالیت مراکز درراستای مشاوره شیردهی
  15. تشکیل کمیته تجویز شیر مصنوعی و صدور کوپن شیر مصنوعی
  16. - ورود اطلاعات مربوط به کودک سالم و مانا در نرم افزار مربوطه
  17. - جمع آوری فرمهای تکمیل شده موارد مرگ کودکان ۵۹-۱ ماهه
  18. - ورود اطلاعات مربوط به مرگ کودکان ۵۹-۱ ماهه در نرم افزار مربو طه
  19. - ارسال گزارش مرگ کودکان ۵۹-۱ ماهه در منطقه تحت پوشش به معاونت بهداشتی
  20. - برآورد میزان مکمل آهن و مولتی ویتامین جهت کودکان زیر ۲ سال
  21. - برنامه ریزی جهت بزرگداشت سالیانه هفته جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر
  22. - هماهنگی با واحدهای محیطی جهت اجرای برنامه های آموزشی طی هفته مذکور
  23. - تهیه گزارش فعالیتهای انجام شده و ارسال به معاونت بهداشتی
  24. - هماهنگی با امور دارویی جهت نظارت بر تهیه و توزیع اقلام دارویی شیر مصنوعی و مکملهای مربوط به برنامه کودکان
  25. - هماهنگی با بیمارستان و معرفی پرسنل جهت گذراندن دوره احیاء نوزاد
  26. - هماهنگی با بیمارستان و معرفی پزشکان جهت گذراندن دوره احیاء نوزاد
  27.  -عضویت در کمیته مرگ و میر نوزادان

شرح وظایف کارشناس برنامه سلامت میانسالان:

  1. تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی سالیانه سلامت میانسالان
  2. - تهیه و تنظیم گزارش عملکرد برنامه سلامت میانسالان به صورت فصلی و سالیانه
  3. - تنظیم و هماهنگی جهت اجرای برنامه های میانسالان
  4. - نظارت بر عملکرد واحدهای محیطی در زمینه اجرای برنامه سلامت میانسالان
  5. - دریافت آمار ارسالی از مراکز و خانه های بهداشت
  6. بررسی آمارهای دریافتی از واحدهای محیطی
  7. - ارسال پسخوراند در زمینه آمارهای بررسی شده به مراکز و خانه های بهداشت
  8. - ارسال آمار فصلی برنامه میانسالان به واحد میانسالان ستاد دانشگاه
  9. - هماهنگی با واحد میانسالان گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه و کارشناس مسؤول برنامه
  10. - آموزش پرسنل محیطی، ستادی رابطین متخصص ادارات در زمینه سلامت میانسالان (طبق برنامه عملیاتی و یا براساس مناسبتهای تقویمی)
  11. - هماهنگی با واحد مشارکتها و دعوت رابطین بهداشتی ادارات و ارگانها جهت شرکت در جلسات میانسالان
  12. - آموزش میانسالان 

 


6.1.9.0
گروه دورانV6.1.9.0